Een vraag van een Nederlander

robkuh1990
Topic Starter

Een vraag van een Nederlander

#1 , 19 okt 2013 19:55

Hallo, ook al ben ik Nederlander, ik denk dat ik hier allicht antwoord op mijn vraag zal krijgen.

Om u even een indruk te geven hoe en wat er vooraf ging:
Op de nacht van woensdag 21 op donderdag 22 augustus ben ik door GHB (in mijn drankje gedaan door iemand anders) buiten bewustzijn / comateuze toestand geraakt. Dit alles vond plaats in Tilburg tijdens de afsluitende kroegentocht van mijn studie-introductie.

Mijn mede-studenten hebben mij gevonden en al snel is er politie-hulp ingeschakeld. Deze constateerden al snel dat het niet goed was en hebben daardoor een ambulance ingeschakeld met veel spoed. Ik ben hierin opgeladen en naar het ziekenhuis te Tilburg gebracht. Resultaat na 3 uur geen enkele reactie op pijnprikkel gegeven te hebben is bijkomen met hartbewaking, 2 infusen in elke arm en een spuit in de pols. (zoals u leest, een zorgwekkende situatie meegemaakt, maar verder geen bijwerking behalve dat wat er voorgevallen was).

Uit het bloedrapport van het ziekenhuis bleek dat ik 5 eenheden alcohol op had (wat klopte met wat ik genuttigd had). Als ik meer had gedronken dan was ik er waarschijnlijk niet meer geweest, aldus de dokter. Nadrukkelijk werd er gemeld dat het effect van GHB bij mij plaats heeft gevonden.

Nu zoveel weken verder, zaterdag 19 oktober krijgt ik een brief binnen van het CJIB (Centraal justitieel incassobureau). Of ik 97 euro wil overmaken dmv. hun acceptgiro in verband met openbare dronkenschap. (getekend door datum en tijd: 22 augustus 01:40). Mijn vader keek mij al raar aan toen ik het voorlas en zei al dat het niet klopte. Een bezwaar gaat er dus gemaakt worden tegenover dit strafrecht.

Ik vroeg mij af waarmee ik kan aantonen dat hun het bij het verkeerde eind hebben. Kan dit alleen door het toxicatie/bloedrapport van het ziekenhuis. Of kan ik een medestudent laten getuigen (die er continue bij was ook in ambulance) dat de agenten geen bloedtest / blaastest hebben afgenomen. Of heeft er iemand andere tips?

Mvg.
Rob

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2013 16:41

U kan terecht op rechtenforum.nl met uw vraag gezien een Nederlandse situatie.

In België dient er voor de inbreuk openbare dronkenschap geen bloed of blaastest te worden afgenomen.
Openbare dronkenschap wordt daar vervolgd op basis van het de besluitwet van 14 nov 1939.
De bevoegde ambtenaren stellen vast dat betrokkene dronken is te merken aan : ... hier worden dan een aantal symptomen door hen opgesomd.
Ik denk in Nederland is dat een proces verbaal op ambtseed.
CJIB dus u krijgt wat wij noemen ene minnelijke schikking aangeboden. In België zal u indien niet akkoord de zaak voor de politierechtbank moeten laten voorkomen en bewijzen dat u niet dronken was
Wat u bedoeld met 5 eenheden is mij niet duidelijk. Een dokter kan door een bloedproef en een tabel voor terugrekenen bepalen hoeveel alcohol uitgedrukt in gr/L u OP het ogenblik der feiten in uw bloed had. Dit gegeven geeft dan nog enkel aan wat uw intoxicatienorm was niet of u 'openbaar' dronken was.
U kan dronken zijn een feitelijke toestand met zeer weinig alcohol maar evenzo niet zichtbaar dronken met 2,9 gr/l terwijl men bij wijze van spreke met 0,5 gr/l al in de gevarenzone zit wat intoxicatie betreft
Ps de ademtest en ademanalyse worden uitgedrukt in mg/liter uitgeademde (alveolaire) lucht vanaf 0,22 zit u al in de gevarenzone qua intoxicatie ALS bestuurder
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4254,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

robkuh1990
Topic Starter

#3 , 20 okt 2013 21:05

Het ging mij meer om het feit dat ik GHB in mijn drank heb gekregen en daardoor KO ben gegaan.
Bloedtest wees uit dat mijn alcoholpercentage ver onder het niveau zat van openbare dronkenschap. Politie heeft dus nooit test gedaan of bloed afgenomen om bepaalde waarde aan te tonen.

Reclame

Lightning

#4 , 20 okt 2013 21:12

In BELGIË wordt openbare dronkenschap niet gemeten, maar bepaald op basis van uiterlijke kenmerken (ogen, spraak, motoriek, gedragingen, ...).
Hoe het in NEDERLAND werkt: http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2013 21:15

Zoals reeds geschreven openbare dronkenschap wordt niet bewezen met een ademtest/bloedproef maar door de LOUTERE vaststelling van de politie.
Intoxicatie wordt bewezen met het uitvoeren van de de IN DE WET voorziene methoden en uitgevoerd door een in de wet voorgeschreven procedures.
Is ook bepaald door de test op u GHB in uw bloed had?

Daarbij de test die ziekenhuis afneemt is een medische test geen juridische dus die levert niet direct een wettelijk bewijs op.

Terug naar “Andere”