Werkhervattingstoeslag 55+

hgo
Topic Starter

Werkhervattingstoeslag 55+

#1 , 25 okt 2013 10:00

Ik ben 56 jaar, in juni ontslagen met verbrekingsvergoeding van 8 maand.
Ik ben nu werkzoekende zonder uitkering.
Volgende maand kan ik terug aan de slag en vraag me af of ik de werkhervattingstoeslag kan aanvragen?

De wet zegt :

Werkhervattingstoeslag :
Art. 129bis:
ofwel volledig werkloos is wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil in de zin van artikel 44

De werkloosheidsvergoeding:
Art. 44:
Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.

Art. 46 : Wordt voor de toepassing van artikel 44 inzonderheid als loon beschouwd
5° de vergoeding waarop de werknemer aanspraak kan maken uit hoofde van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst

De vraag :

Heb ik recht op een werkhervattingstoeslag gezien ik theoretisch voldoe aan de vereisten van art 129bis en art 44 (maar nog wel aan art. 46)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2013 10:47

artikel 46 zegt volgens mij dat uw verbrekingsvergoeding (= "de vergoeding waarop de werknemer aanspraak kan maken uit hoofde van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst") als loon moet beschouwd worden wat artikel 44 betreft. Bijgevolg voldoet u niet aan artikel 44, aangezien u niet zonder loon bent. Als ik het dus goed interpreteer zou u geen recht hebben op een werhervattingstoestlag. Maar ik ben geen jurist, dus zoals Jezus vroeger zei toen hij zijn kruis droeg: "pin me der niet op vast".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hgo
Topic Starter

#3 , 25 okt 2013 15:00

Na het googlen naar "art 129bis 46" botste ik op een tekstdocument die uitsluitend art 129bis omschrijft en staat ergens naar het einde

Het feit dat de werknemer niet gerechtigd is op uitkeringen ingevolge de ontvangst van een vergoeding zoals bedoeld in artikel 46, § 1, eerste lid, 5°, wordt voor de toepassing van het tweede lid, 1°, niet als een beletsel beschouwd.

Besluit : hoogstwaarschijnlijk denk ik te voldoen aan de vereiste zonder loon zijn en is de vereiste "uitkeringsgerechtigde zijn" die in de meeste documenten wordt opgegeven te kristisch.

Reclame

Terug naar “Archief”