groene kaart en keuringsbewijs vergeten

sheevans
Topic Starter

groene kaart en keuringsbewijs vergeten

#1 , 29 okt 2013 00:52

ik ben dit jaar in de maand mei tegen gehouden geweest door de politie. ik kon mijn groene kaart en keuringsbewijs niet voorleggen want ik was deze thuis vergeten. De politie heeft een PV opgesteld en mijn auto een wielklem gegeven. Ik ben de dag erna met mijn papieren bij de politie geweest en ze hebben dan de wielklem verwijderd. Ik zou graag weten wat mijn straf zou kunnen zijn want ik heb gehoord dat er op het niet kunnen voorleggen van een keuringsbewijs een zware straf staat ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#2 , 29 okt 2013 06:33

Ik denk dat je die zware straf enkel kan krijgen wanneer er effectief geen geldig keuringsbewijs is.
Nu kan men je enkel beboeten voor het niet "in de wagen" hebben van de benodigde boorddocumenten, want je wagen was wel degelijk wettig in orde (verzekerd en gekeurd).

De zware straf zal eerder relateren naar het feit dat wanneer je geen geldige keuring hebt, je ook automatisch zonder verzekering rijdt, en daar lacht men niet mee!

sheevans
Topic Starter

#3 , 29 okt 2013 07:51

De politie zei dat ik mij aan een boete moest verwachten maar ik heb eens opgezocht dat je een celstraf kan krijgen die loopt van 8 dagen tot maximum 1 jaar dus ik denk dat ze mij enkel gaan vervolgen voor de groene kaart en mij gaan vrijspreken of voorwaardelijk geven voor het keuringsbewijs wat denkt u hiervan ??

Reclame

bosprocureur

#4 , 29 okt 2013 08:54

...
...
De zware straf zal eerder relateren naar het feit dat wanneer je geen geldige keuring hebt, je ook automatisch zonder verzekering rijdt, en daar lacht men niet mee!
Ik meen dat het automatisch zonder verzekering rijden er hier wel een beetje over is.

Het is niet omdat er geen geldige keuring is of zou zijn, dat de verzekering zich zomaar kan terugtrekken; wel kan de maatschappij verhaal uitoefenen tegen de verzekerde, bij schadegeval dat bewezen veroorzaakt of verzwaard wordt door een gebrek aan de wagen. Aub correct me if I am wrong.

sheevans
Topic Starter

#5 , 29 okt 2013 09:03

Mijn auto is in orde want ik heb een keuringsbewijs die loopt tot 13 februari 2014. ik ben dit jaar ook van auto veranderd dus de auto moest automatisch gekeurd zijn voor ik een verzekering kon krijgen dus ik denk dat ik enkel voor moet komen voor het rijden zonder verzekering en dat ik niet de zwaarste geld boete ga krijgen omdat ik mijn papier gewoon vergeten was. Ik denk wel dat ik ondanks nog aan een redelijk boete mag verwachten.

sheevans
Topic Starter

#6 , 29 okt 2013 09:11

hoe weet je eigenlijk wanneer je naar de rechtbank moet want ik heb de PV bij de controle ondertekent maar ik weet dat het ongeveer 10 maanden zou duren voor het verwerkt zou zijn ( wanneer ik effectief voor de rechtbank moet) maar ik heb nog geen brief gekregen of dagvaarding of een ander document.

Oude Belg

#7 , 29 okt 2013 18:21

Keuring + gelijkvormigheidsattest

KB 15/03/1968 art. 10.§.4.4° Het gelijkvormigheidsattest of het aldus geldend bewijs moet:

a) het voertuig, waarop het betrekking heeft, steeds vergezellen, zelfs in geval van verandering van bezitter;

b) ter gelegenheid van de autokeuring worden vertoond op elk verzoek van het personeel van het door de Minister van Verkeerswezen voor de automobielinspectie erkend organisme.

Artikel 24: Het keuringsbewijs

§1. Geen enkel volgens dit besluit aan de autokeuring onderworpen voertuig mag zich op de openbare weg bevinden, tenzij het voorzien is van een geldig keuringsbewijs, het overeenkomstig keuringsvignet en een met zijn gebruik overeenstemmend identificatieverslag of technische fiche, voor zover deze documenten vereist zijn.

Voertuig geldig gekeurd, maar (origineel) keuringsbewijs en/of gelijkvormigheidsattest niet bij, dan riskeert u een geldboete van min. 55 euro

Verzekering

Wet 21/11/1989 Artikel 23

Wanneer een motorrijtuig dat niet onderworpen is aan de voorschriften van artikel 2, § 2, zich bevindt op één van de plaatsen vermeld in artikel 2, § 1, eerste lid, zonder te beschikken over het bewijs bedoeld in artikel 7, wordt de bestuurder gestraft met de straffen bepaald in artikel 29, §2 van de bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 gecoördineerde wetten betreffende de politie over het wegverkeer.

Opgelet ! Indien u uw verzekeringsbewijs niet bij heeft riskeert u een beslag van het voertuig tot een geldige verzekering wordt aangetoond. De groene kaart is hét bewijs van verzekering, niet de computer van de politie of eventuele betalingsbewijzen van de bank bv. Denk eraan dat in de nacht of een weekend uw verzekeraar niet bereikbaar is.

Voertuig blijkt verzekerd, maar (origineel) verzekeringsbewijs niet bij, dan riskeert u een minnelijke schikking van 60 euro.

Indien het voertuig geldig ingeschreven, gekeurd en verzekerd is, kan de politie ook beslissen om u een proces-verbaal van waarschuwing te geven, wat betekent dat u zo spoedig mogelijk de geldige originele documenten moet tonen op een commissariaat naar keuze.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii

#8 , 29 okt 2013 18:26

Het is niet omdat er geen geldige keuring is of zou zijn, dat de verzekering zich zomaar kan terugtrekken; wel kan de maatschappij verhaal uitoefenen tegen de verzekerde, bij schadegeval dat bewezen veroorzaakt of verzwaard wordt door een gebrek aan de wagen. Aub correct me if I am wrong.
't Is omgekeerd : in je BA verzekeringspolis staat dat jij zal moeten aantonen dat het ongeval niet veroorzaakt of verzwaard werd door een gebrek aan de wagen. Hieronder de betreffende paragraaf van een belgische BA verzekeraar (BA-polissen zijn allemaal identiek want gereglementeerd)

c) wanneer het omschreven rijtuig dat onderworpen is aan de Belgische reglementering op
de technische controle, op het ogenblik van het schadegeval niet of niet meer voorzien is van
een geldig keuringsbewijs, behalve als het schadegeval zich voordoet tijdens het normale
traject naar de keuring of wanneer men in geval van afgifte van een bewijs met de
vermelding "verboden tot het verkeer" zich van het keuringsstation naar zijn woonplaats en/of
naar de hersteller begeeft en na herstelling naar het keuringsstation rijdt.
Het recht van verhaal wordt echter niet uitgeoefend indien de verzekerde aantoont dat er
geen oorzakelijk verband bestaat tussen de staat van het rijtuig en het schadegeval
;

bosprocureur

#9 , 29 okt 2013 19:07

Bedankt, ik dacht eigenlijk dat de bewijslast bij de maatschappij lag.

In elk geval is er dus verzekering voor derden, neem ik aan.

Sirkii

#10 , 29 okt 2013 19:22

Bedankt, ik dacht eigenlijk dat de bewijslast bij de maatschappij lag.

In elk geval is er dus verzekering voor derden, neem ik aan.
De derde zal door uw BA betaald worden waarna zij op u Recht van verhaal vorderen. (U laten betalen)

j.demoor

#11 , 30 okt 2013 08:31

“Art.29.§ 1. De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en die van die aard zijn dat ze bij een ongeval bijna onvermijdbaar leiden tot fysieke schade en...§ 2. De andere overtredingen van de reglementen* uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

*Zie:15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
Zie ook : 21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

‘Ik ben de dag erna met mijn papieren bij de politie geweest ‘ houdt in dat u ze bij het opstellen van het PV enkel niet bij had.

“Art.2. De bedragen van de geldsommen waarop de opdeciemen bedoeld in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten worden toegepast, worden geacht rechtstreeks te zijn uitgedrukt in euro, zonder omrekening. ...Art.4.In artikel 1, eerste en tweede lid, van de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten, gewijzigd bij de wet van 24 december 1993, worden de woorden " duizend negenhonderd negentig " vervangen door het woord " veertig* ".”(26 JUNI 2000. - Wet betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet).

* Inmiddels : met vijftig decimes verhoogd = x [(10+50)/10]= x 6

“Art.29.Bij iedere veroordeling tot een criminele of correctionele hoofdstraf spreekt de rechter de verplichting uit om een bedrag van 25 EUR te betalen als bijdrage tot het Fonds. Dit bedrag is onderworpen aan de verhoging voorzien in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten”(1 AUGUSTUS 1985. - Wet houdende fiscale en andere bepalingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”