bijzonder legaat

matabe
Topic Starter

bijzonder legaat

#1 , 20 jun 2007 08:27

Onlangs is mijn grootvader overleden.Deze woonde sinds 1999 in een serviceflat.Bij het opstellen van de huurovereenkomst is er een artikel in geplaatst dat in geval van overlijden de meubels en auto mij toekomen.Ook moeten wij de flat 14 dagen na begrafenis en of crematie leegegmaakt hebben.Is het nu nodig dat we de meubelen en wagen laten opslagen in een container tot volledige uit??nzetting van de erfenis of kan hier onmiddellijk vrij over beschikt worden?Wordt deze toewijzing van meubelen en auto die in 1999 gebeurd is bij de totaal erfenis gerekend of niet?Ook staan ik in het testament heeft dit een invloed op de verdeling.

Bij voorbaat dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 jun 2007 10:42

?Art.970.Het eigenhandig testament is niet geldig, indien het niet geheel met de hand van de erflater geschreven, gedagtekend en ondertekend is; het is aan geen andere formaliteiten onderworpen?(Burgerlijk Wetboek).

?Bij het opstellen van de huurovereenkomst is er een artikel in geplaatst dat in geval van overlijden de meubels en auto mij toekomen? voldoet vermoedelijk niet aan die vereisten en zou dus geen geldig testament zijn,zodat u over die goederen niet kan beschikken zonder akkoord van ALLE erfgenamen.Dat beding in het huurcontract LIJKT evenmin een schenking te zijn.

Wat u bij testament of schenking verkrijgt komt in mindering van wat daarna te verdelen valt onder de wettelijke erfgenamen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”