geld afgehaald paar dagen voor overlijden

dannydk
Topic Starter

geld afgehaald paar dagen voor overlijden

#1 , 22 nov 2013 08:05

De situatie is als volgt : mijn moeder is vorige week vrijdag overleden na een langdurige ziekte. Mijn grootmoeder had volmacht over haar rekeningen en heeft in de week voor haar overlijden (terwijl ze in de kliniek in coma lag) 2 x geld afgehaald van de rekening (15000 + 10000 euro). Sedert vorige zondag wenst mijn grootmoeder geen contact meer met mij en heeft ze me ook gezegd dat alle kosten voor mij zijn. Ik vermoed dan ook dat ik de 25000 euro nooit meer zal terugzien. Wat kan ik best doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2013 11:45

U kan dit geld terugvragen van uw grootmoeder, tenzij deze kan bewijzen dat zij dit geld besteed heeft aan zaken voor uw moeder. Wie met een volmacht geld afhaalt doet dit als lasthebber. Het geld is niet voor de lasthebber. De lasthebber moet het aan de lastgever (moeder) geven of besteden overeenkomstig met de lastgever gemaakte afspraken. De lasthebber (grootmoeder) moet dus verantwoording afleggen aan de lastgever (moeder) en nu deze overleden is aan diens erfgenamen.

patjebrussel

#3 , 22 nov 2013 13:26

Van 2 verschillende rekeningen ? Raar dat die banken dat toestonden van zulke grote bedragen. Ze hebben dat met ons ook willen proberen maar kregen het deksel op de neus van de banken zelf met de uitdrukkelijke raad van dit niet te doen. Is bij ons geschiedenis en er is geen euro verdwenen, we waren daar al gerust in.
Kontakteer een notaris, spreek met hem/haar af voor de volgende stap. Je gaat die gelden vrij makkelijk terugkrijgen - onkosten voor je moeder zelf zoals Scorpioen beschreven. Grootmoeder is aartsdom.

Reclame

Creatief

#4 , 22 nov 2013 21:46

Bij ons haalde de volmachthebber zelfs meer geld af EN liet het zelfs overschrijven naar zijn rekening met medewerking van de bankbediende.
dannydk , ik stel voor dat je naar een notaris toestapt voor de verdere afhandeling. Notaris is op dit ogenblik uw beste en goedkoopste raadsman. Hij moet die gelden terugvorderen van je grootmoeder.
Ik stel je dan ook voor om de bankhistorieken op te vragen.
En wat scorpioen zegt, is de waarheid.

dannydk
Topic Starter

#5 , 24 nov 2013 09:06

Bedankt voor de wijze raad allemaal !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”