Op pensioen door ziekte (ambtenaar)

sven007
Topic Starter

Op pensioen door ziekte (ambtenaar)

#1 , 11 dec 2013 12:24

Ik ben een 38 jarige ambtenaar die reeds 3 jaar in ziekte is, nu ga ik op pensioen gesteld worden.
Ik ben gehuwd en heb 2 kinderen ten laste, wat ga ik nog krijgen om te overleven.
Medex heeft geoordeeld dat het onherstelbare schade is, die ik heb opgelopen door een ziekenhuis bacterie.
Bewijs daarvan kan ik niet leveren doordat er niks van ik mijn medisch dossier vermeld is.

Wat kan ik doen ik ben ten einde raad!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vincent67

#2 , 12 dec 2013 18:29

Beste Sven007,

Het bedrag dat je krijgt kun je beter eens na vragen bij je personeelsdienst of een vakbond, zelf als je niet aangesloten bent; De berekening is nogal ingewikkeld. Het zal ongeveer 50 % zijn van het gemiddelde loon van de afgelopen vijf jaar, maar daar kan nog wat bijkomen indien de ziekte als ernstig en langdurig wordt erkend, je burgerlijke staat enz..

Je geeft te weinig informatie: "medex heeft al geoordeeld" zeg je, is dat na het eerste onderzoek, in beroep, door de scheidsrechterlijk expert?

Hoe kan het dat je al drie jaar ziek bent zonder dat er iets van in je medisch dossier vermeld is?

zertyx
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 dec 2013 20:06

Is ernstige en langdurige ziekte nog relevant? Het gaat niet om disponibiliteit maar om vervroegd pensioen. Is het dan niet de pensioendienst die dit bedrag kan weten?

Reclame

sven007
Topic Starter

#4 , 13 jan 2014 17:03

Het is vervroegd pensioen om medische redenen, de ziekenhuis bacterie wordt niet erkend als ernstige ziekte.
Medex heeft geoordeeld dat het een blijvend letsel is en niet kan genezen wat ook degelijk zo is.
Na inlichtingen hebben genomen om te weten te komen wat ik ga krijgen van pensioen wisten ze mij te vertellen dat ik waarschijnlijk 708 euro maandelijks zal krijgen, wat ze ook nog zeiden dat men mag bijklussen indien men op pensioen gesteld is. Als ik niet kan gaan werken om medische redenen kan ik niet bijklussen ook he. Is gewoon schandalig 708 euro terwijl iemand die werkloos is meer krijgt en wel zou kunnen bij klussen.
Welke informatie zou je nog willen????

wanton

#5 , 13 jan 2014 20:25

Inderdaad , het is schandalig. Iemand die om medische redenen als ambtenaar op vervroegd pensioen gezet wordt , trekt slechts het bedrag dat vermeld is : zo'n 700 €. Ik ken ook iemand die in dat geval is. Voornaamste reden is dat de echtgenote een beroepsinkomen heeft. De reacties die hij kreeg van de diensten zijn immoreel. "Uw kinderen zijn meer dan 18 , laat die gaan werken."
Vermits dit systeem niet van toepassing is - onbegrijpelijk - voor samenwonenden , zowel feitelijk als wettelijk , kreeg hij de raad :"ga scheiden en kruip terug bijeen! Een schande dat in dat geval wel een normaal pensioen wordt uitbetaald. OCMW kan niet helpen , een toelage van gehandicapten is niet voor hem.

Sven , als het kan , weiger het pensioen en ga op ziekenkas.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 22 jan 2014 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet ter zake doende opmerking verwijderd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sven007
Topic Starter

#6 , 14 jan 2014 10:21

Ja dit hebben ze mij ook gezegd, vraag de echtscheiding aan dan krijg je bijna uw volledig loon. De ziekenkas ook niet, als je als ambtenaar ziek bent is het de staat die u betaalt.
Waarom zou een ambtenaar dan evenveel bijdrage moeten geven aan de ziekenkas dan een werknemer uit de prive of een werkloze.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat je als niet belg heel veel meer van voordelen kan genieten.

Vandebos

#7 , 22 jan 2014 11:44

Kunnen we ons tot de kern van de zaak beperken?

Vandebos.

wanton

#8 , 22 jan 2014 18:28

Vind ik niet plezant , Vandebos!
Toet-anch-Amon

Vandebos

#9 , 22 jan 2014 19:21

Mijn taak op dit forum heeft niet als doel iedereen telkens te plezieren, de belangen van TS staan boven alles; een thread laten afwijken van de gestelde vragen en middels een urban legend de opportuniteit bieden om gekende posters hun vooroordelen even te laten spuien maakt nog steeds geen deel uit van het pakket dat een poster helpt.

Bovendien even ter informatie: ik werk reeds 21 jaar (op 01/03/2014) als it'r voor de sociale zekerheid. Ik heb mee aan de wieg gestaan van de datagaring voor de ksz, heb einde jaren 90 mee gepionierd aan de datamining instrumenten die tegenwoordig worden gebruikt (Ik werkte met reeds met Cognos samen toen het nog in Europa een onbekend Canadees bedrijf was die oa aan overheidsdiensten bèta producten leverde, lang voor het werd overgenomen door IBM), technieken die op dit ogenblik de fase instappen waar ze regelmatig tot op individueel niveau voorspellend kunnen werken.
In alle queries (en dat zijn er ettelijke duizenden geweest) om de limieten en terminators te vinden, zodat de significantie van de resultaten betrouwbaar is, zijn wij nooit dergelijke situaties als in de verwijderde urban legend tegengekomen. Dat mag u als een formeel antwoord beschouwen.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 23 jan 2014 23:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: zinsbouw wat aangepast.

wanton

#10 , 24 jan 2014 10:18

Ik ben nog niet overtuigd. Bovendien gaat het in het vermelde geval om 2 dossiers. tel dat bijeen , plus geld van ziekenkas of werkloosheid , en (minstens) leefloon via OCMW. Men zou verschieten.

Ik blijf erbij het schandalig te vinden dat een ambtenaar op pensioen wordt gezet met 700 € per maand.
Wat van volgende reactie : 'Probeer iemand hoog genoeg te vinden om uw dossier te wijzigen van getrouwd in wettelijk samenwonend!

slush!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Pensioenen”