Ik vertrouw niemand meer van het rechtsysteem.

vrouw34
Topic Starter

Ik vertrouw niemand meer van het rechtsysteem.

#1 , 20 dec 2013 17:36

Een kleine 6 jaar geleden ben ik zelf collectiever schuldbemiddeling gaan aanvragen; Mijn echtgenoot werkte fulltime maar ik was helaas al een tijdje werkloos. Ik zag geen uitweg meer. Achteraf gezien is er tijdens de collectieve veel misgelopen.... We moesten een belastingsbrief betalen van bijna 800 euro terwijl we maar een leefloon hadden van 600 euro ( voor twee volwassenen en een kind), wij vroegen wat geld voor een communiefeest te organiseren die we niet kregen, ik kreeg een boete van de RVA met het bedrag van iets meer dan 5000 euro die wel zelf ook moesten aflossen. Vermits ik op den duur een heleboel problemen kreeg ivm met die nieuwe schulden werden we na drie jaar van de collectieve af gegooid. Met als gevolg dat je de 5 jaar nadien geen hulp mag krijgen. Het eerste jaar na de collectieve ging het vrijwel goed. Maar nu zitten we in het tweede jaar na de collectieve en komen de deurwaarders terug voor de deur te staan. Ik heb hulp gevraagd aan een advokaat omdat ik de indruk kreeg dat het om dezelfde schulden ging alvorens we in collectieve gingen. We zijn bij de griffier gaan inkijken in het dossier van de collectieve en daar kwamen we tot een schokkende ontdekking dat onze schulden eigenlijk nooit betaald zijn geweest door de schuldbemiddelaar. Ze heeft enkel de kleinde schuldsommen betaald maar de grote heeft ze nooit een som van betaald. Zoals een lening, de belastingen en electrabel. De som van de lening, belastingen, electrabel en de rva samen hebben wij nu nog een schuld van 10000 euro. Nu hebben we alle twee wel een goede job ondertussen en weten we wel dat we die schuldeisers kunnen betalen maar emotioneel zijn wij nu gewoon een wrak. Bijna zes jaar geleden vroegen we om hulp en hoopte we na 5 jaar eindelijk terug van 0 afaan te kunnen herbeginnen maar nu blijkt dat we er 10 jaar over moeten doen. Het vertrouwen is helemaal geschonden..............

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 dec 2013 17:49

Een kleine 6 jaar geleden ben ik zelf collectiever schuldbemiddeling gaan aanvragen; Mijn echtgenoot werkte fulltime maar ik was helaas al een tijdje werkloos. Ik zag geen uitweg meer. Achteraf gezien is er tijdens de collectieve veel misgelopen.... We moesten een belastingsbrief betalen van bijna 800 euro terwijl we maar een leefloon hadden van 600 euro ( voor twee volwassenen en een kind), wij vroegen wat geld voor een communiefeest te organiseren die we niet kregen, ik kreeg een boete van de RVA met het bedrag van iets meer dan 5000 euro die wel zelf ook moesten aflossen. Vermits ik op den duur een heleboel problemen kreeg ivm met die nieuwe schulden werden we na drie jaar van de collectieve af gegooid. Met als gevolg dat je de 5 jaar nadien geen hulp mag krijgen. Het eerste jaar na de collectieve ging het vrijwel goed. Maar nu zitten we in het tweede jaar na de collectieve en komen de deurwaarders terug voor de deur te staan. Ik heb hulp gevraagd aan een advokaat omdat ik de indruk kreeg dat het om dezelfde schulden ging alvorens we in collectieve gingen. We zijn bij de griffier gaan inkijken in het dossier van de collectieve en daar kwamen we tot een schokkende ontdekking dat onze schulden eigenlijk nooit betaald zijn geweest door de schuldbemiddelaar. Ze heeft enkel de kleinde schuldsommen betaald maar de grote heeft ze nooit een som van betaald. Zoals een lening, de belastingen en electrabel. De som van de lening, belastingen, electrabel en de rva samen hebben wij nu nog een schuld van 10000 euro. Nu hebben we alle twee wel een goede job ondertussen en weten we wel dat we die schuldeisers kunnen betalen maar emotioneel zijn wij nu gewoon een wrak. Bijna zes jaar geleden vroegen we om hulp en hoopte we na 5 jaar eindelijk terug van 0 afaan te kunnen herbeginnen maar nu blijkt dat we er 10 jaar over moeten doen. Het vertrouwen is helemaal geschonden..............
Wat is uw vraag?

PS: een alinea hier en daar zou wonderen doen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2013 17:54

Is natuurlijk heel moeilijk op hier een correct antwoord op te geven.
We weten dat er inderdaad zaken fout lopen. Dikwijls te wijten aan onbegrip slechte communicatie,het niet begrijpelijk uitleggen enz enz

Een collectieve schuldenregeling wordt door een rechtbank ( nu de arbeidsrechtbank) uitgesproken tussen de schuldenaren en de schuldeisers en de rechter.
Een bemiddelaar wordt aangesteld die de betalingen zal doen en de schuldeisers kunnen zolang de CSR loopt geen deurwaarder sturen noch intrest vragen.
Iedereen moet wat inbinden.
Als schuldenaar mag men vb geen nieuwe schulden aangaan.
Als men daartegen 'zondigt' zal de rechtbank een einde maken aan de overeenkomst ....maar dat wil dus zeggen dat ook de schuldeisers ook terug het recht hebben een deurwaarder ( met kosten) te sturen en de aanvankelijke schuld en interest terug op te vragen.
In de schuldbemiddeling is voorzien wat en hoe moet betaald worden.

Indien u nu vaststelt dat een en ander niet in orde is zal u terug naar de rechtbank moeten.
Ga eens langs een CAW die kunnen dan met het dossier eens kijken wat er allemaal nog mogelijk is en u ook doorverwijzen .
http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_ ... enregeling" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... dad4b1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... emiddelaar" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Archief”