maibox gehackt

calculator
Topic Starter

maibox gehackt

#1 , 14 jan 2014 05:37

hallo,

Een vraag ivm met mailverkeer. Op een of andere manier heeft iemand in mijn mail gezeten, en bepaalde vertrouwelijke mails doorgemaild naar mijn baas. Deze mails kunnen mijn job in het gedrang brengen, en ik ben erop aangesproken door mijn baas. Ik ben mijn beroepsgeheim geschaad, en via deze mails is hij hier nu van op de hoogte.
Hoe kan ik weten wie in mijn mail heeft gezeten? Kan ik hier iets tegen doen?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird

#2 , 14 jan 2014 06:42

De systeemadministrator in jouw bedrijf kan makkelijk achterhalen wie dit was, tenminste via welke computer/gebruiker dit gebeurd is. Of hij/zij dit ook aan jou gaat/moet vertellen is een heel ander verhaal.

Afgezien van de vraag of het wettelijk toegelaten is of niet dat bepaalde superieuren (directe) toegang hebben tot email-accounts van ondergeschikten, is het overigens wel heel erg naïef om te geloven dat dit niet zo zou kunnen zijn. Van hacken hoeft hier niet in het minst sprake te zijn.

Vandebos

#3 , 14 jan 2014 08:42

Wat staat in je contract met betrekking tot je mail?

Reclame

calculator
Topic Starter

#4 , 14 jan 2014 13:17

Het gaat over mijn privémail, niet mijn werkmail. Ik vind er voorlopig niets van terug in mijn contract. Maar iemand zei me dat hier niet veel mee gebeurt als ik klacht zou indienen.

Vandebos

#5 , 14 jan 2014 13:29

U kan eventueel klacht tegen onbekenden indienen via bv http://www.e-cops.be" onclick="window.open(this.href);return false;. Deze kunnen dan via de provider van je mailbox het dataverkeer opsporen, ip-adressen herleiden naar internetsessies op een router en deze eventueel verbinden aan een toestel op een fysieke locatie.

Heb je in je send box kopieën van de doorgestuurde berichten naar je baas gevonden? het vermelden het daarop aanwezige tijdstip kan voor hen de opsporing enorm vereenvoudigen.

Heb je ondertussen je wachtwoord aangepast en dit aan niemand doorgegeven?

Wat betreft de gevolgen voor je werk zelf... schenden van beroepsgeheim is een ernstige en vervolgbare overtreding die ontslag op staande voet kan rechtvaardigen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2014 19:10

ALS u onder het beroepsgeheim valt.
http://users.telenet.be/allemeesch/Klin ... egalen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.law.kuleuven.be/isr/onderzoe ... achten.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=z ... 8144,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#7 , 16 jan 2014 08:12

“Art.550bis. § 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfentwintig duizend euro of met een van die straffen alleen...§ 3. Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en : 1° hetzij de gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van het informaticasysteem op enige manier overneemt; 2° hetzij enig gebruik maakt van een informaticasysteem van een derde of zich bedient van het informaticasysteem om toegang te verkrijgen tot een informaticasysteem van een derde...wordt gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijftigduizend euro of met een van die straffen alleen.”(08 juni 1867 Strafwetboek).

‘heeft iemand in mijn mail gezeten, en bepaalde vertrouwelijke mails doorgemaild naar mijn baas...Het gaat over mijn privémail‘.

U kan tegen dit wanbedrijf strafklacht neerleggen bij de politie van uw woonplaats (of bij http://www.e-cops.be" onclick="window.open(this.href);return false;).

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie met P.V.nummer)......Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zonodig verbeteren)...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering=Sv.)

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering=V.T.Sv.).

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).
‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”