Sorry, maar dat klopt gewoon niet.Tijdens zijn leven doet uw vader met zijn centen wat hij wil.
Enkel schenkingen en dergelijk welke gebeuren in de 3 laatste jaren van zijn leven zullen in de erfenis worden opgenomen.
Niet zozeer om de erfgenamen te beschermen, maar wel vadertje staat, zodat zij alsnog successierechten kunnen aanrekenen!
Neen, u kan alleen maar proberen een gesprek te hebben met uw vader en uw bezorgdheid te uiten. Bij leven doet uw vader met zijn geld wat hij wil, u kan slechts iets beginnen eisen nadat hij dood is.dit weet ik allemaal wel maar als vader geen inspraak heeft op rekeningen waar wel zijn loon jaren en zijn pensioen nu word op gestort maandelijks en de vrouw heeft alle volmachten hoe kan ik dan bewijzen dat hij ook zijn aandeel in het huishouden en onkosten heeft geleverd. Ik weet zowiezo dat er spaargelden zijn maar madam heeft alles in beheer ook zijn spaarcenten. Ben echt een beetje radeloos kan ik daar beslag op laten leggen of via een notaris laten vastellen dat hij ook wel geld heeft bijgedragen.
Ik ben helemaal niet thuis in erfrecht, maar ben toch niet helemaal overtuigd,Sorry, maar dat klopt gewoon niet.Tijdens zijn leven doet uw vader met zijn centen wat hij wil.
Enkel schenkingen en dergelijk welke gebeuren in de 3 laatste jaren van zijn leven zullen in de erfenis worden opgenomen.
Niet zozeer om de erfgenamen te beschermen, maar wel vadertje staat, zodat zij alsnog successierechten kunnen aanrekenen!
U bent als kind een reservataire erfgenaam, wat wil zeggen dat u een beschermd erfrecht hebt. Bij overlijden van de vader wordt de fictieve massa weer samengesteld, wat wil zeggen dat er gedaan wordt alsof vader nooit schenkingen gedaan heeft. Daarvan kan u dan uw voorbehouden erfdeel krijgen, eventueel meer indien er geen schenkingen zijn.
Wat wel klopt: tijdens zijn leven doet uw vader inderdaad met zijn geld wat hij wil. Hij kan het dus allemaal uitgeven.
Dat is nu ook weer niet nodig.Je kan toch niet verlangen dat indien je vader met iemand 30 jaar samenwoont , dat hij het mens zonder iets achter laat en alles aan de kinderen geeft , dat kan menselijk gezien niet.
Je kan idd een procedure opstarten om je deel bij je broer op te eisen. Je kan ook beslissen om dat niet te doen. De beslissing is aan u. Als er geen testament was waarin het vrij gedeelte aan je broer toegewezen wordt kan je zelfs de helft vorderen.Ik ben helemaal niet thuis in erfrecht, maar ben toch niet helemaal overtuigd,Sorry, maar dat klopt gewoon niet.Tijdens zijn leven doet uw vader met zijn centen wat hij wil.
U bent als kind een reservataire erfgenaam, wat wil zeggen dat u een beschermd erfrecht hebt. Bij overlijden van de vader wordt de fictieve massa weer samengesteld, wat wil zeggen dat er gedaan wordt alsof vader nooit schenkingen gedaan heeft. Daarvan kan u dan uw voorbehouden erfdeel krijgen, eventueel meer indien er geen schenkingen zijn.
Wat wel klopt: tijdens zijn leven doet uw vader inderdaad met zijn geld wat hij wil. Hij kan het dus allemaal uitgeven.
Dus U wil zeggen dat wanneer mijn ouders beslissen van hun huis te verkopen, en dan bijvoorbeeld 75% van de opbrengst aan mijn broer te schenken (officieel via notaris met alle schenkingsrechten betaald), en de rest op te souperen aan bijvoorbeeld reizen, dan 15 jaar later komen te overlijden, dat ik dan recht heb om een bepaalde som van mijn broer te krijgen, aangezien deze schenking dan terug in een "fictieve massa" terecht komt, waarvan mijn reservatair gedeelte 33% is (2 kinderen).
Dit zou mooi zijn! Dan gaat mijn broer wel in problemen komen want hij heeft zijn schenking er al integraal doorgedraaid in zijn zaak, die ondertussen failliet is...Hijzelf werkt en moet een redelijk groot gedeelte aan alimentatie afstaan voor zijn nog studerende kinderen...