Wij zijn al een tijdje aan het zoeken naar een goede bouwgrond dewelke aan onze eisen voldoet. Nadat wij geïnteresseerd waren in een grond heb ik een afspraak gemaakt met het immokantoor.
Tijdens ons gesprek heb ik gevraagd naar alle mogelijke problemen dewelke een grond kan hebben:
- is er overstromingsgevaar
- hebben er bomen op de grond gestaan
- is de bodem in orde
- bouwvoorschriften
- ...
Ik kreeg op alle vragen een bevredigend antwoord. Er werd gezegd dat er een gunstig bodemattest was, maar er een nieuw aangevraagd moest worden gezien het huidige vervallen was.
± 2 weken geleden hebben wij dan een bod op de grond uitgebracht via email. Het bod werd de dag erop aanvaard door de verkopers.
Bij elk contact met het immokantoor kreeg ik te horen dat het bodemattest nog niet binnen was. Vandaag kreeg ik telefoon en vernam ik dat het bodemattest blijkbaar toch niet zo gunstig was als de makelaar dacht. Ik kan hetvolgende in het attest lezen:
Volgens het Bodemdecreet moet er een bodemsanering uitgevoerd worden op deze grond. De OVAM baseert zich voor deze uitspraak op het beschrijvend bodemonderzoek van 25.06.2002 en op de hierin opgenomen bodemkenmerken en functie van de grond. De bodemverontreiniging, aangetroffen in dit bodemonderzoek, is niet tot stand gekomen op deze grond. De saneringsplicht rust bij de eigenaar of gebruiker van de grond waar de bodemverontreiniging tot stand kwam. U vindt meer informatie op http://www.ovam.be/verspreidingsperceel" onclick="window.open(this.href);return false;.
Het zou gaan over historische verontreiniging en er kon dus nooit een gunstig bodemadvies geweest zijn ...
Ik vraag mij nu af of wij nog van de koop kunnen afstappen. Er werd ons gezegd dat alles in orde zou zijn en wij hebben nu het gevoel dat wij voorgelogen werden.
Ik weet langs de ene kant dat een bod via email bindend is, maar ook dat een bodemattest tot nietigheid kan leiden. Wij hebben de makelaar nog niet in kennis gesteld dat wij eventueel willen afstappen van de aankoop.
Alvast bedankt voor de moeite om er over na te denken