logo ongevraagd bijgemaakt en uitgedeeld

madmaxke
Topic Starter

logo ongevraagd bijgemaakt en uitgedeeld

#1 , 09 feb 2014 02:06

Hallo,

Ik ben actief in een sporttak waarvoor ik een kleine 2 jaar geleden een persoonlijk logo ontworp.

Om dit logo actief te gebruiken koos ik ervoor het te laten borduren/uitsnijden als patch bij een nederlandse firma.
Na enkele mails over en weer ivm de kleuren/size/... kwamen we een aantal en een prijs overeen.
Een week later lagen de patche's in mijn bus te blinken. Ik moet eerlijk zeggen ze zijn mooi en degelijk.

Nu deze week beoefen ik mijn sport en kom ik een persoon tegen die over een zelfde badge beschikt en deze draagt.
Ik spreek hem aan met de vraag vanwaar hij deze badge heeft en krijg het antwoord dat hij deze toegezonden kreeg van de nederlandse firma als voorbeeld.
Hij vond het logo zeer mooi en begon het dan ook te dragen.

Ik stuurde de firma een mail met de vraag waarom anderen mijn badge dragen en kreeg een redelijk standaard bullsh"t antwoord. Slechts 1 badge is verzonden geweest en net die persoon kwam ik tegen, ...

NU MIJN VRAAG: is dit schending van mijn logo "copyright" of zie ik dit verkeerd ?

Wat zijn de te nemen stappen voor mij ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Maxke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2014 09:52

Heb je de tekening laten registreren, waardoor je copyright verkrijgt ?

Ik denk niet wanneer u persoonlijk een logo maakt en niet laat registreren en een ander maakt dit voor eigen gebruik na dat je daar ook maar iets kan aan doen.

De mode ontwerpers zouden nogal wat rechtszaken hebben lopen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

madmaxke
Topic Starter

#3 , 09 feb 2014 11:55

bedankt voor de reactie denLowie.

baseer je je reactie op een persoonlijk gedacht of op bepaalde wetteksten ?

groeten

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 feb 2014 13:53

bedankt voor de reactie denLowie.

baseer je je reactie op een persoonlijk gedacht of op bepaalde wetteksten ?

groeten
Op persoonlijk ervaring met een persoonlijk logo waar ik in 1984 heb moeten laten registreren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#5 , 09 feb 2014 14:09

Een logo hoef je helemaal niet te laten registreren (registratie levert wel een aantal voordelen op). Van zodra je een originele creatie maakt, bezit je automatisch de rechten. Het bedrijf is duidelijk in de fout gegaan door jouw logo ongevraagd te reproduceren en dan nog verder te verspreiden. Je kan van het bedrijf een schadevergoeding afdwingen en eisen dat alle extra exemplaren worden vernietigd. Daarvoor zou ik te rade gaan bij een advocaat, vooral omwille van het kostenplaatje.

madmaxke
Topic Starter

#6 , 10 feb 2014 09:34

bedankt heren,

nu een schadevergoeding is voor mij zeker niet nodig maar wel altijd welkom :-)

Om er een advocaat op te zetten lijkt mij ook een dure actie te worden ?
En dan voor enkele badge's van een amateur :-)

groeten

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”