ZIJN geërfd geld in ONS huis voor verbouwingen

evgoeth
Topic Starter

ZIJN geërfd geld in ONS huis voor verbouwingen

#1 , 18 feb 2014 16:58

De titel zegt alles.

Mijn verloofde (we trouwen in juni) heeft onlangs geld geërfd van de verkoop van het ouderlijke huis. Dit geld hoort hem volledig toe.

We gaan een deel van dit geld investeren in verbouwingswerken van onze woning.

Ik wil dit wel op papier laten zetten, dat deze werken door hem gefinancierd worden en dat, bij geval van een eventuele scheiding (because you never know), ik bij verkoop van het huis de waarde hiervan aan hem terug zal betalen adhv de meeropbrengst ofzo?

Heeft iemand een tip hoe ik dit best op papier kan zetten?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 18 feb 2014 20:06

Ga eens met notaris praten. Algemeen moet hij zorgen dat hij de transfert van zijn eigen vermogen naar het gemeenschappelijk vermogen kan bewijzen door bvb uittreksels. Bij gebeurlijke scheiding zal het gemeenschappelijke vermogen dat bedrage terug moeten storten aan het eigen vermogen van de man, waarna de rest gedeeld wordt.
MAAR : jij spreekt van "meerwaarde". Gezien de vastgoedprijzen en de evolutie in de ons omringende landen, gezien de zeer lage rente vandaag, kan het wel eens zijn dat de prijzen van vastgoed stabiliseren of dalen. En dan? Wat ga je doen bij gebeurlijke minderwaarde? Dus best alle eventualiteiten even in kaart brengen en duidelijk via notaris afspreken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”