mondelinge ruil van een stuk grond.

stargate
Topic Starter

mondelinge ruil van een stuk grond.

#1 , 21 feb 2014 09:37

Beste,

in 1992 hebben we met onze (toenmalige, helaas gestorven het jaar nadien) buur en mondelinge ruil gedaan.
zijn stuk grond dat naast de onze is (rechts van ons), met een deel van onze dat kort bij zijn grond is.

we hebben het helaas nooit ergens vastgelegd.

na zijn dood, is zijn nicht met man er komen wonen.
zij waren akkoord met de ruil.
ze wisten ervan, en vonden het prima zo.
ook buren waren er van op de hoogte.

nu hebben zij hun huis verkocht.
de nieuwe buren eisen het stuk grond terug. en willen ook de onze behouden.

staan wij ergens sterk ivm met de ruil? of hebben we geen kans?

graag jullie advies.
alvast bedankt

stargate

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 feb 2014 10:20

Grondruil moet altijd in een akte worden opgenomen om tegenstelbaar te zijn, m.a.w. de nieuwe eigenaars moeten zich niet aan de afspraak houden betreffende het stuk dat oorspronkelijk van uw buur was. Natuurlijk kunnen ze dan ook geen aanspraak maken op het stuk dat oorspronkelijk van u was.

Mocht het nu reeds 30 jaar geleden zijn dat de ruil had plaatsgevonden, kon u zich op verjaring beroepen om de ruil definitief te maken, maar u daarvoor heeft u 8 jaar tekort...
Enige wat u kan eisen is dat ze uw oorspronkelijk stuk teruggeven, tenzij ze zich willen houden aan de ruil (die u, als ze dit verkiezen, ook op akte laat zetten).

stargate
Topic Starter

#3 , 21 feb 2014 10:28

Hey Turaki,

dank je voor je snelle antwoord.
ik dacht dat in België een mondelinge akkoord, ook rechtsgeldig was.
maar blijkbaar zit ik verkeerd.

Reclame

Veebee

#4 , 21 feb 2014 10:56

Zoals ik het lees wordt alles terug in oorspronkelijke staat hersteld, dus zij maken totaal geen aanspraak op uw stuk dat initieel van u was.

Lijkt me ook wel redelijk naiëf om zo een zaken niet via akte te laten vastleggen, ook al zijn de relaties goed op moment van de ruil, niets garandeerd dat het zo blijft.

LeenW

#5 , 21 feb 2014 10:57

Een mondeling akkoord is nooit te bewijzen, belangrijke zaken zet u dus best op papier.

Turaki

#6 , 21 feb 2014 11:01

ik dacht dat in België een mondelinge akkoord, ook rechtsgeldig was.
Mondeling akkoord is ook rechtsgeldig, maar, net als elk schriftelijk akkoord dat niet geregistreerd is, niet tegenstelbaar aan derden.
Meestal is dit niet nodig (als u iets koopt in een winkel heeft een derde partij daar meestal niets mee te maken), maar als het gaat over onroerend goed moet je rekening houden met kopers of erven, die als derden wel betrokken partij zijn.

Terug naar “Archief”