Afwachten of zelf stappen ondernemen?

Firetramp
Topic Starter

Afwachten of zelf stappen ondernemen?

#1 , 01 mar 2014 20:11

Hallo,

Ik woon in het buitenland en mijn moeder die in België woonde is twee weken geleden overleden. Zij was niet meer getrouwd en woonde alleen.
Mijn enige en jongere halfbroer met wie ik geen contact heb, heeft mij wel laten weten dat onze moeder enkel schulden had en dat ik de erfenis moet verwerpen.

Maar nu ben ik te weten gekomen via familie dat ze wel bezittingen en geld heeft en ook een appartement in het buitenland en dat mijn halfbroer alles voor zichzelf wil houden.
Ik heb nog geen papieren of attesten gezien of ontvangen. Mijn halfbroer heeft toegang tot haar woning in België.

Zal ik gecontacteerd worden door een notaris of de gemeente of moet ik zo snel mogelijk naar België gaan en zelf stappen zetten en indien zo, hoe en met wie?

Moet ik mijn moeder's woning laten verzegelen?

Dank u!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2014 20:39

Je kan een notaris een inventaris van de woning laten opmaken. Je moet hiervoor wel zelf de nodige stappen ondernemen

Creatief

#3 , 01 mar 2014 22:45

Misschien dat het voor jou ook mogelijk is de nalatenschap te aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving!
Je kan de woning van je moeder laten verzegelen. Dit moet je aanvragen op het vredegerecht waar je moeder woonde. Binnen de 24 uren is die job geklaard.
Indien ik in jouw situatie bevond, dan keerde ik wel zo snel mogelijk naar België.

Reclame

Firetramp
Topic Starter

#4 , 03 mar 2014 16:46

Danku voor het advies. Ik ga een advokaat zoeken en zien hoe het verder moet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”