BEEINDIGING HUUROVEREENKOMST

pauls
Topic Starter

BEEINDIGING HUUROVEREENKOMST

#1 , 02 mar 2014 17:01

Geachte,
Kocht onlangs een appartement wat momenteel verhuurd is.
Bij verlijden akte wordt huidige huurder met aangetekend schrijven opgezegd.
Echter bracht deze al mondeling hiervan op de hoogte.
Huurovereenkomst tussen huidige eigenaars & huurder d.d. 1/11/21007.
Op verschillende fora + portaalsite Belgische overheid is opzegtermijn 6 maanden.
M.a.w. de opzegtermijn vangt aan de 1ste dag van eerstvolgende maand na datum opzegging.
Echter wat wordt bedoeld met huurovereenkomst zonder 'vaste datum' ?
In dit geval wordt de opzegtermijn gehalveerd naar 3 maanden?
Met vriendelijke groeten.
Pauls

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mar 2014 17:04

Dat is indien het huurkontrakt niet geregistreerd werd. Zonder registratie heeft het geen vaste datum tov derden, zoals u als nieuwe eigenaar van het appartement.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pauls
Topic Starter

#3 , 10 mar 2014 21:55

Geachte,
In compromis is gesteld dat verkoper zich verbindt om huurwaarborg op geblokkeerde rekening te wijzigen naar de nieuwe koper, mits handtekening huurder & koper.
Doch verkoper, na ondertekening van compromis, komt hierop terug. Argument is de huurder appt slecht heeft onderhouden waardoor dit met verlies verkocht werd???
Verkoper argumenteert dat hem de huurwaarborg toekomt, niettegenstaande hij staat v/h appt kende.
Wat indien hij weigert mee te werken, kan dit met een standaarddocument ondertekend door huurder & nieuwe eigenaar gedeblokkeerd worden bij de bank waar de huurwaarborg gestort werd ?

Reclame

pauls
Topic Starter

#4 , 16 mar 2014 10:48

Geachte,
In compromis is gesteld dat verkoper zich verbindt om huurwaarborg op geblokkeerde rekening te wijzigen naar de nieuwe koper, mits handtekening huurder & koper.
Doch verkoper, na ondertekening van compromis, komt hierop terug. Argument is de huurder appt slecht heeft onderhouden waardoor dit met verlies verkocht werd???
Verkoper claimt dat hem de huurwaarborg toekomt, niettegenstaande hij staat v/h appt kende + compromis ondertekende !!
Wat indien hij weigert mee te werken en wat is de taak van de notaris in deze ?
Anderzijds bestaat mogelijkheid dat dit door verkoper & huurder onderling geregeld wordt ?

pauls
Topic Starter

#5 , 27 apr 2014 13:24

SLOOT HUUROVEREENKOMST AF MET INGANG : 15/01/2007 - 2DE DRIE JARIGE PERIODE IS INTUSSEN VOORBIJ
VOLGENS WEBSTEK BESPAAR BELASTINGEN.BE DIEN IK BIJ OPZEG GEEN SCHADEVERGOEDING TE BETALEN (1 MAAND HUUR)
WONINGHUURWET GEEFT GEEN UITSLUITSEL (§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.)
TENSLOTTE NOG DIT JUSTITIE BELGIUM.BE VERMELD: Tot slot geldt vanaf 1 juli 2007 de regel dat tot zolang het huurcontract niet geregistreerd is, de huurder een niet binnen de wettelijke termijn geregistreerde huurovereenkomst kan beëindigen zonder een opzeggingstermijn in acht te nemen en zonder een vergoeding te betalen.
HEB MIJN HUUROVEREENKOMST NIET LATEN REGISTREREN, IS WELLICHT TE LAAT NU ?
DIEN IK EEN MAAND SCHADEVERGOEDING TE VOLDOEN IN DIT GEVAL BIJ OPZEG HUUROVEREENKOMST ?

artemis

#6 , 27 apr 2014 14:25

Ik weet niet of ik u helemaal goed begrijp.

Als ik u goed begrijp is de compromis getekend maar is de akte nog niet verleden. U bent dus nog niet de nieuwe eigenaar. Het huurcontract bevindt zich nu in het achtste jaar.
Van waar haalt u het dat u bij opzeg als nieuwe eigenaar een maand schadevergoeding zou moeten betalen?
Als het contract geregistreerd is kan u de huurder opzeggen met 6 maand en als het niet geregistreerd is met 3 maand. Let wel: Als het contract niet geregistreerd werd door de verkopende eigenaar kan de huurder het intussen nog altijd hebben laten registreren. Als hij slim is heeft hij dat gedaan met het oog op een langere opzegtermijn voor de nieuwe eigenaar. Beter dus vanaf de dag dat u eigenaar bent en net voor u de huurder gaat opzeggen gaan checken op het plaatselijk registratiekantoor of het contract al dan niet geregistreerd is. Bedenk ook dat wanneer u de huurder een opzeg geeft van 3 of 6 maanden, deze altijd een tegenopzeg van 1 maand mag geven en dus mogelijk vroeger vertrekt.

De vraag over de waarborg is voor mij moeilijker. Ik zou denken dat de verkoper zich dient te houden aan de voorwaarden van de compromis en die is dat de waarborg wordt overgedragen. Gewoonlijk (tenzij er recent iets veranderd is hieromtrent) wordt de geblokkeerde waarborgrekening in de akte opgenomen en geldt dat voor u als nieuwe eigenaar automatisch als volmacht op de waarborgrekening. Er dient dan niets getekend te worden door geen een van de betrokken partijen wat de huurwaarborg betreft. De verkoopakte geeft u dan sowieso volmacht.

Vandebos

#7 , 27 apr 2014 14:48

Indien in de compromis is opgenomen dat de waarborg wordt overgenomen dient de eigenaar zich hieraan te houden. Er wordt geacht dat hij in de verkoopsprijs rekening heeft gehouden met de overdracht van de waarborg. Bovendien is het zo dat de waarborg slechts aangesproken mag worden bij het einde van de huurovereenkomst en niet eerder.
Indien de verkoper ervan overtuigd is dat de huidige huurder schade aan het pand heeft aangebracht die de verkoopsprijs nadelig beïnvloed hebben zal hij zijn gelijk voor de rechtbank moeten halen.

Terug naar “Huren”