verkeerde taks berekend, hoe oplossen

MickeyMuis
Topic Starter

verkeerde taks berekend, hoe oplossen

#1 , 10 mar 2014 14:17

Hallo, ik heb een pakje actiefiguurtjes uit Amerika laten komen. Ik betaalde 75 dollar en 25 dollar shipping. Samen dus 100 dollar ofte 75 euro. Groot was mijn verbazing toen bleek dat ik 100 en nog wat euro taksen moest betalen. Ik weigerde en moet het pakje nu gaan ophalen bij een postpunt. De douane zegt echter dat zij niet verantwoordelijk zijn voor deze dingen, maar wel bpost en bij bpost is de douanedienst enkel bereikbaar via mail en je kan die mensen niet bellen. De mail wordt niet beantwoord en het moment dat het pakje teruggezonden wordt, ook. Wat kan ik doen om toch iemand van de douane aan de lijn te krijgen of moet ik dat pakje toch ophalen en 100 euro betalen, maar hoe zorg ik dat dat ik mijn geld toch terugkrijg. Want volgens een taxes calculator zou ik maar 15 euro moeten betalen en geen 100. De verkoper heeft op het pakje gezet 100 dollar en dat er 16 stuks inzitten. Ik denk dat de douane denkt dat ik 16 keer 100 dollar aan waarde in dat pakje heb zitten ofzo om aan zo'n bedrag taxes te komen...maar het moet wel snel uitgeklaard worden, want als het pakje teruggezonden wordt, krijg ik alvast mijn verzendkosten niet meer terug...wie heeft raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gasttongeren

#2 , 10 mar 2014 14:53

Je moet sowieso opletten met wat je in Amerika (of waar dan ook) betaalt, deze prijs kan nl. verschillen van de douanewaarde.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat de douanewaarde hoger is dan wat jij hebt moeten betalen, je zal dan toch moeten betalen op de douanewaarde. Door die hogere douanewaarde zou het kunnen zijn dat je boven de grens van € 150,00 komt waardoor er plots ook invoerrechten verschuldigd zijn.
Welke douanewaarde staat vermeld op het document dat je gekregen hebt?
Is er een goederencode (GN-code) vermeld?
Op onderstaande link vind je al heel wat informatie en ook een telefoonnummer dat ik toch eens zou proberen (02 278 50 80).
http://www.bpost.be/site/nl/residential ... ketten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”