berekening reservatair deel

vragensteller01
Topic Starter

berekening reservatair deel

#1 , 13 mar 2014 14:42

Stel : alleenstaande grootouder met 1 woning in volle eigendom overlijdt :
patrimonium : 1 woning volle eigendom : waarde : 100.000 EUR
spaargelden : eveneens : 100.000 EUR

Grootouder heeft 1 kind en meerdere kleinkinderen. Reservatair deel van de nalatenschap bedraagt bijgevolg 50 %

Indien de grootouder bij testament de woning overlaat in volle eigendom aan 1 kleinkind (warmee hij feitelijk samenwoont)wordt in dit geval dan het reservatair gedeelte van de nalatenschap gerespecteerd (kind krijgt dan het spaargeld)of moet het roerend gedeelte en onroerend gedeelte apart bekeken worden ?
In dit laatste geval heeft het enig kind dan recht op 50 % van het appartement en 50% van de spaargelden zodat dit kind zich tegen het testament kan verzetten. Kan in dit geval het kleinkind wel het vruchtgebruik over het appartement verkrijgen ?

Dit nav een ander topic maar vond het duidelijker indien ik deze vraag apart stelde.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 mar 2014 19:13

Het reservatair gedeelte wordt berekend op de totale nalatenschap. Dat is in het voorbeeld dus 200.000 € , met 100.000 € als reserve. De verdeling zoals voorgesteld kan dus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”