Inwonen bij gepensioneerde grootouder

Tarara
Topic Starter

Inwonen bij gepensioneerde grootouder

#1 , 14 mar 2014 19:20

Hallo,

Mijn vrouw en ik hebben een nieuw huis gekocht die nog in opbouw is. Ons huis hebben we verkocht en moeten nu nog een 6tal maanden zien te overbruggen. Mijn grootmoeder heeft ons voorgesteld om in haar huis tijdelijk te wonen voor die 6 maand. We moeten geen huur betalen of dergelijk. We moeten wel al verder af betalen voor onze lening van de nieuwe aankoopakte.

Mijn grootmoeder heeft alleen haar pensioen en krijgt geen extra toeslagen.

Zal mijn grootmoeder of wij hier extra belastingen moeten voor betalen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 mar 2014 20:05

Ieder houdt zijn eigen inkomsten en fiscale lasten. Wat wel zou kunnen is dat uw grootmoeder sommige voordelen zal missen omdat het gezamenlijke inkomen van alle bewoners te hoog is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tarara
Topic Starter

#3 , 15 mar 2014 08:37

Wanton

Bedankt voor je reactie. Maar wat bedoel je met sommige voordelen?
Waar kan ik mij best informeren hiervoor? Bij de belastingskantoor van onze gemeente?

Alvast bedankt!

Reclame

jefke007

#4 , 15 mar 2014 09:06

1. indien zij op 1 januari van een bepaald jaar op hetzelfde adres woont, is de kans heel groot dat U haar ten laste kan nemen. Haar pensioen mag ongeveer 24 000 euro per jaar bedragen , indien het lager is kan je haar ten laste zetten ( is ter bevordering van het opnemen van oudere personen, zodat de staat minder geld in bejaardenhuizen moet steken ). 69 euro per MAAND minder belastingen betalen
2. voordelen die zij bv zou kunnen verliezen zijn stookoliepremie, goedkoper telefoontarief . De fiscus gaat je daar zeker GEEN antwoord op kunnen geven, enkel de betrokken instanties die die MOGELIJKE voordelen reeds zouden verlenen. De impact van het verlies van die voordelen is wel beperkt. Het zou anders zijn moest je bij een niet verwante persoon gaan wonen, daar kan het verlies in voordelen veel meer zijn

Tarara
Topic Starter

#5 , 15 mar 2014 13:19

Bedankt voor de reacties! Jullie hebben me verder geholpen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”