Co-Ouderschap : Niet getrouwd : Vraag omtrent Kinderbijslag

FairyTale
Topic Starter

Co-Ouderschap : Niet getrouwd : Vraag omtrent Kinderbijslag

#1 , 16 mar 2014 22:20

Situatie:

Mijn ex en ik zijn uit elkaar, nooit getrouwd geweest wel 2 kinderen. Wij hebben een bilocatieregeling ( Week/Week ) Mijn oudste zoon zijn domiciliëring staat bij zijn vader. De jongste bij mij.
Nu heb ik een vraag omtrent de kinderbijslag.
Kort na het vonnis heeft mijn ex kinderbijslag voor mijn oudste zoon opgeëist. Dit was mogelijk omdat zijn adres bij de vader staat.
Maar het vonnis zelf zegt :
De kinderbijslag wordt bij helften verdeeld.
Akkoordbesluit net voor het vonnis:
De kinderbijslag wordt betaald aan de moeder, die zich ertoe verbindt maandelijks de helft door te betalen aan de heer ***

Vraag: Heeft mijn ex het recht het kindergeld van onze oudste zoon rechtstreeks van het kinderbijslagfonds te krijgen?

Want dit is sowieso niet de helft van het bedrag.

Ook nog een klein vraagje:
Kopie van het akkoordbesluit is niet ondertekend. Men verteld mij dat deze nooit ondertekend verstuurd worden omdat het maar een kopie is. Is dit zo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FairyTale
Topic Starter

#2 , 17 mar 2014 15:29

Ik heb zonet inlichtingen genomen bij de rechtbank en nadien gebeld naar het kinderbijslagfonds.
De rechtbank :
Het vonnis geldt boven alles, dus het kinderbijslag moet aan u betaald worden.
Kinderbijslagfonds :
Het vonnis kan hier niets aan doen, hier is er een andere wetregeling..

Dan vraag ik me af waarom we een vonnis krijgen en zoveel geld pompen in dure advocaten als je met dat 'gewoon blaadje papier' toch niets bent.

duma

#3 , 17 mar 2014 16:03

Je moet twee dingen uit elkaar houden.

1) het vonnis, daar moeten jullie - en sommige derden - zich aan houden.
2) sommige derden hebben met jullie vonnis niets te maken. Het zijn jij en je ex die voor de uitvoering van het vonnis moeten zorgen. Het is dus niet aan het kinderbijslagfonds, maar wel aan je ex om ervoor te zorgen dat jij de kinderbijslag krijgt.
Je kan dus wél terug naar de rechtbank omdat hij zich niet aan het vonnis houdt.

Stuur hem eens een AS waarin je verwijst naar het vonnis en hem 10 kalenderdagen de kans geeft om zich in regel te stellen met hetgeen daarin bepaald staat.

Waarom ontvangt niet een van jullie de kinderbijslag voor beide kinderen? Dat is financieel voordeliger.

Reclame

FairyTale
Topic Starter

#4 , 17 mar 2014 16:55

Ik heb het besproken met mijn ex, het antwoord die ik terug kreeg was: Het komt voor mij niet op 100 euro.
Tuurlijk niet, want in feite zorgt hij amper voor zijn kinderen, ze zitten steeds bij zijn ouders, terwijl hij zelf op vakantie gaat. ( 4x per jaar )
Dus qua kosten heeft hij niet veel, toch niet voor de kinderen. Maar goed ik ben hier niet om stenen te werpen, dit interesseert jullie wellicht ook niet.

Hij heeft onlangs gevraagd of het mogelijk was om in de zomervakantie de kinderen maand/maand te doen. Want zijn ouders gaan op vakantie, dus de kinderen kunnen nergens verblijven.

Dan denk ik dat hij helemaal op zijn hoofd gestuikt is ( sorry voor de uitdrukking )
Dit is helemaal niet goed voor de kinderen, en niet voor mij ook niet ( de gedachte alleen al om hen zo lang te missen ) !
Elke dag groeit mijn verlangens om het volledig hoederecht aan te vragen ipv co-ouderschap. Maar het gevecht duurt zo lang en is zwaar en vooral ook kostelijk :(
Maar dan opnieuw, mijn kinderen zijn het waard en ik wil hen een mooie toekomst aanbieden.

Maar we leven nu jammergenoeg ( let op: niet in alle gevallen ) in een tijd dat co-ouderschap voorrang heeft.
Ik wil de kinderen zeker niet van hem afnemen. Maar hij zorgt er toch niet voor, waarom laat hij het dan gewoon niet aan mij over? ( volgens mij is dit gewoon een allerlaatste poging geweest om mij te kwellen, en niet in het belang van de kinderen te denken)

Nu.. Eerst volgende dagen ga ik naar het justitiehuis met alle papieren om daar raad te vragen.

Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mar 2014 23:21

Dat uw ex de kinderen bij zijn ouders laat is NIET uw zaak. Hard dat ik het zo stel maar zo is het.
U hebt totaal maar dan ook totaal geen inspraak over wat hij doet in zijn tijd met de kinderen.
Kom niet af met dat soort argumenten bij de rechtbank want dan gaat u een serieuze bolwassing krijgen van de voorzitter.
(Ik ken zo meerdere gevallen waar zelfs een juriste kritiek gaf op haar ex en direct de mond gesnoerd werd. Toen ze later bij ons haar beklag kwam doen over de reactie van de vrouwelijke voorzitter hebben we haar uitgelegd waarom en hoe en dat dat soort reacties enkel negatief overkomen.)
Wat de vakantieregeling betreft wat staat er in het vonnis?
Of die vakantieregeling goed of slecht is maand maand zou ik zo nog niet weten.
Hangt van veel factoren af..... maar persoonlijk zou ik me strikt aan het vonnis houden. Met wat hij in zijn tijd doet hebt u geen zaken - ik blijf het herhalen focus u op uw periode en op de regeling in het vonnis.

U kan trachten een bemiddelaar in te schakelen.
Als u wil geven we wel enkele organisaties op.

Vakantieregelingen worden dikwijls verdeeld ( o.a. afhangende van de leeftijd van de kinderen) in verschillende perioden.
Kinderen kunnen ook op kamp gaan met een trits van organisaties en jeugdbewegingen dus kunnen de overblijvende periodes verdeeld worden.
In mijn omgeving wordt bij een koppel dit opgelost door een kamp - vakantie met/bij partij x terug een kamp vakantie met partij Y - kinderen op vakantie met gezamenlijke vrienden.
Maar varieert van jaar tot jaar en wat beide partijen aan vakantie kunnen nemen op hun werk.

Hoederecht bestaat sedert 2006 niet meer in onze wetgeving.

Laat u niet afleiden door mijn nu wel harde taal maar uit ervaring weet ik dat u op die wijze de verkeerde weg opgaat.
Beide ouders hebben evenveel 'recht' op hun kinderen.. DAT is in zo'n vonnis het uitgangspunt.

Trouwens hoeveel grootouders zorgen er niet voor hun kleinkinderen zonder enig probleem... maar worden datzelfde zorgen plots een probleem bij een echtscheiding ... neen dus.

duma

#6 , 18 mar 2014 08:59

In dit geval moet ik Fransiscus bijtreden: focus u op UW tijd met kinderen, want wat uw ex doet in ZIJN tijd is ZIJN zaak.

Een rechter zal uiw argument zo van tafel vegen, want inderdaad: ook bij koppels die nog steeds samen zijn, wordt er vaak tot zeer vaak een beroep gedaan op grootouders.
Laat u dus niet vangen door met zulke argumentatie uw zaak aanhangig te maken, want de kans dat de rechter er mee kan lachen, is zeer klein.

Probeer los te laten.
Hij verwaarlosot ze niet, ze krijgen eten, ze krijgen liedfde (al dan niet van de grootouders), het komt daar wel goed.
Het enige dat jij kan doen is in jouw tijd hen een veilige thuis bieden.

Ivm zijn vraag voor de vakantie: ofwel ga je akkoord met een veradering tov het vonnis, ofwel niet. De keuze is aan jou. het vonnis staat boven alles en enkel als beide partijen samen akkoord gaan om daar iets aan te veranderen kan dat. als je niet akkoord gaat, laat je hem dat gewoon weten.

Hoe stelde hij die vraag? Mondeling? Mail?

Terug naar “Echtscheiding”