co-ouderschap bij baby's

lonneke
Topic Starter

co-ouderschap bij baby's

#1 , 16 mar 2014 22:53

Deze week heeft mijn inwonende vriend beslist om mijn persoonlijke woning te verlaten. Wij hebben een baby van 4 maanden oud. Hij is vertrokken omwille van vele ruzies die veroorzaakt zijn door zijn nachtelijke escapades. Ik ben 's morgens niet gerust als ik onze baby bij hem moet achterlaten (ik ga full-time werken). Nu eist hij co-ouderschap. Wij zijn niet getrouwd, hij is bij mij gedomicilieerd, net zoals onze baby en de baby is officieel door hem erkend. Kan hij zomaar co-ouderschap verkrijgen? Ik kan mijn baby echt geen hele week missen, en ben telkens supergelukkig als ik van mijn werk kom om ze in mijn armen te kunnen nemen. Hij heeft al een advocaat. Mijn moederhart bloedt want ik heb hier niet voor gekozen. Wat nu? Maakt hij echt kans op co-ouderschap. Onze baby verblijft momenteel full-time bij mij en ik zorg voor opvang als ik werk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 17 mar 2014 00:33

Uw vraag is waarschijnlijk naar de verblijfsregeling? Want co-ouderschap, dwz samen beslissingen nemen, is er automatisch.

Bij jonge kinderen wordt dit meestal zo geregeld dat deze het grootste deel van de tijd bij de moeder verblijven, en dat dit geleidelijk overgaat naar een gelijke verblijfsregeling. Tenzij er redenen zijn om aan te nemen dat hij niet voor jullie kind kan zorgen, is dit ook het meest eerlijke, en beste voor uw kind. Neem zeker ook contact op met een advocaat.

duma

#3 , 18 mar 2014 11:37

Turaki, niet altijd!
Hier was de stiefzoon geen 6 maanden toen de bilocatie werd uitgesproken en het dus week/week werd.

Bilocatie is tegenwoordig standaard de regeling en moet, indien niet toegekend door de rechter, degelijk gemotiveerd worden. Ik uw verhaal lees ik niets waardoor de rechter hiertoe geneigd zou zijn.

De enige optie die ik zie, is de bilocatie proberen uit te stellen door een tegenvoorstel te doen met een opbouwende regeling.
Het kan zijn dat de rechter daar voordelen in ziet.
Een tip: Ga hier niet te extreem in en zortg ervoor dat je zo snel mogelijk tot bilocatie komt, in het belang van uw kind.
De bilocatie komt er sowieso en elke wissel is een vervelend moment.

Hoe regelen jullie het op deze moment?
Zou je ex een opbouwende regeling zien zitten?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2014 13:21

Hoe zit het met betalen alimentatie?
Jeugdrechtbank zal bevoegd zijn gezien familierechtbanken er nog altijd NIET is.

Terug naar “Echtscheiding”