Tegenopzeg voortijdige beëindiging huurovereenkomst

Ell
Topic Starter

Tegenopzeg voortijdige beëindiging huurovereenkomst

#1 , 18 mar 2014 06:59

Hallo,

Kan iemand mij verder helpen met het volgende aub?

Ik heb een huurovereenkomst voor een duur van 1 jaar(max. 3j) afgesloten op 1 februari 2013. Dit is een gemeenschappelijke huis en ik huur hier 1 kamer, alle andere kamers (op de privékamers na) zijn gemeenschappelijk.

Einddatum van het contract was 1 februari 2014.
Maar op 18/12/2013 heb ik een aangetekend schrijven ontvangen van de verhuurder dat de zoon de woning wenst te betrekken. In deze brief staat vermeld dat ik een opzeggingstermijn van 6 maanden krijg, startdatum 1/01/2014.

Op 11/03/2014 heb ikzelf een tegenopzeg gedaan van 1 maand adhv een aangetekend schrijven. Hierin had ik vermeld dat ik de huur t.e.m 15/04/2014 zou betalen.

Op 17/03/2014 krijg ik een e-mail van de verhuurder met het volgende antwoord:
"De einddatum van 15-04-2014 is geen probleem. Voor de verrekening van 15 dagen huur i.p.v. een maand heb ik niets wettelijk kunnen terugvinden. Indien u het mij wel kan voorleggen wordt ook op dit verzoek ingegaan."

In volgende link staat er wel wat info, maar ik weet niet of dit van toepassing is op mijn situatie.
Omdat mijn contract maar voor 1 jaar is + ik huur hier maar 1 kamer.

Ook wou ik vragen of de verhuurder wel in orde was, omdat hij pas de opzeg in december heeft doorgegeven?

Tevens is het antwoord van de verhuurder op mijn brief op e-mail gezet. Is dit geldig?

Bedankt om dit te bekijken.

Groetjes,
E.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ell
Topic Starter

#2 , 18 mar 2014 06:59

Dit was de link die ik bedoelde:
http://www.vastgoedabc.be/abc/tegenopzeg" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken

#3 , 18 mar 2014 09:08

Als verhuurder akkoord gaat met de tegenopzeg kan hij ook geen huur meer vragen na die datum, omdat er geen huurcontract meer is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Turaki

#4 , 18 mar 2014 09:37

Ik betwijfel of de opzeg van de verhuurder wel correct is, daar een opzeg voor eigen bewoning (of familie) niet kan bij een contract bepaalde duur. Natuurlijk, door de opzeg te aanvaarden, denk ik wel dat u hierdoor gebonden bent.

Omgekeerd, uw verhuurder heeft wel gelijk dat hij een volledige maand eist. Omgekeerd kan hij dan ook niet verwachten dat u uw woning vrijgeeft voor het einde van de maand.

Terug naar “Huren”