Openbare dronkenschap

vicky_88
Topic Starter

Openbare dronkenschap

#1 , 03 apr 2014 17:52

Dag allemaal,

Na een nachtje stappen werd ik door de politie opgepakt wegens openbare dronkenschap. Ik ga niet discussiëren over het feit of ze al dan niet gelijk hebben, want dat maakt toch niet uit. Nu kreeg ik vandaag mijn dagvaarding en vroeg mij af of dit voorval gaat verschijnen in mijn strafregister? Er zijn zoveel regels... Boetes onder de 100 euro worden bvb niet opgenomen in uw strafregister en de maximale straf van de politierechtbank is 25 euro. Verder zei de deurwaarder dat er sowieso een strafregister komt bij veroordeling, dus eigenlijk weet ik het allemaal zo goed niet meer. Het lijkt mij erg dat je voor één keer een misstap in uw leven al een strafregister aan uw broek gesmeerd zou krijgen. Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om een voorwaardelijke straf te vragen of iets dergelijks?

Alvast bedankt voor de spoedige reacties!

Groetjes,

Vicky

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2014 18:00

Waar haalt u dat boetes onder de € 100 niet op strafregister komen.
ELKE veroordeling wordt opgenomen in strafregister.
U kan en mag vragen wat u wil uiteindelijk is het de rechtbank die beslist.
Maar in de meeste gevallen als er NIETS anders is gebeurd zal het met een minnelijke schikking afgedaan worden en die komen ( op dit ogenblik) niet op het strafblad.
Alle strafbare feiten waar u in betrokken bent worden wel bijgehouden door de politie en uiteraard ook bij het parket gezien er een PV is.
Er is wel een verjaringstermijn.
Bent u gehoord 's morgens bij vrijlating?

In elk geval hier de wetgeving
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

vicky_88
Topic Starter

#3 , 03 apr 2014 18:30

Beste Franciscus,

Bedankt voor het antwoord.
Ik zal de link opzoeken en hier in dit onderwerp posten, dan kan u checken wat ze bedoelen.
Er zijn geen voorgaande feiten, enkel artikel 1 wordt mij te laste gelegd.
Ik ben gehoord en daarbij kwam niks speciaal naar boven, enkel dat ik geroepen zou hebben in de combi.
Is een minnelijke schikking nog mogelijk na dagvaarding?

Bedankt alvast voor de info.

Mvg,

Vicky

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 08 apr 2014 20:22

Beste

Alle boetes worden vermeld op uw strafregister. Alleen is het zo dat politiestraffen (boetes tot 25 EUR), na een jaar automatisch van uw strafregister verdwijnen. Voor de andere veroordelingen dient u een verzoek om eerherstel te richten aan de procureur des Konings, als u weer over een blanco strafregister wil beschikken.

Ik vermoed dat het om een dagvaarding voor de correctionele rechtbank en niet de politierechtbank gaat. De correctionele rechtbank (en ook de politierechtbank) kunnen wel degelijk boetes opleggen van meer dan 25 EUR. Zolang ze maar binnen de grenzen blijven van de maxima en minima die de wet voorziet voor de feiten. Hou er bovendien rekening mee dat alle vermelde bedragen nog maal zes dienen te worden gedaan.

Na een dagvaarding is een minnelijke schikking niet meer mogelijk. Wanneer dient u te verschijnen voor de rechtbank?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Andere”