Werken in het buitenland tijdens werkloosheidsuitkering

denn1svc
Topic Starter

Werken in het buitenland tijdens werkloosheidsuitkering

#1 , 22 apr 2014 07:27

Vroeg me af of dit is toegestaan? In feite ga ik werken voor een appel en een ei in het buitenland. Het geld dat ik verdien dient louter als zakgeld, ik doe het immers voor de unieke ervaring, niet voor het geld.

Momenteel heb ik een werkloosheidsuitkering, hoe verloopt dit verder eenmaal ik in het buitenland zit? Moet ik dit aangeven of houd ik beter mijn mond hierover? Controle hiervan lijkt me nogal onbegonnen werk voor de ambtenaren van de RVA (no offense :mrgreen: ) gezien de internationale bureaucratie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123

#2 , 22 apr 2014 08:56

Als je in het buitenland bent ben je niet beschikbaar voor werk in eigen land en dat kan natuurlijk niet gecombineerd worden met een uitkering.
Er is een strenge controle op werklozen. Je wordt regelmatig opgeroepen door VDAB, voor trajectbegleiding (tientallen weken), controlegesprekken RVA, uitnodigingen werkaanbiedingen, verplichte inschrijving interim kantoren, enz.
Je dient talrijke sollicitatiebewijzen voor te leggen. Hoe je dit gaat omzeilen als je in het buitenland bent lijkt me onmogelijk.
Het zal niet lang duren eer je tegen de lamp vliegt en gestraft wordt.

Tope

#3 , 22 apr 2014 09:25

Zelfs om vrijwilligerswerk in eigen land te mogen doen, moeten werklozen toelating van de RVA bekomen...

Reclame

denn1svc
Topic Starter

#4 , 22 apr 2014 13:19

Dat begrijp ik, maar ik heb een vrijstelling van de RVA met behoud van uitkering (hogere studie voor knelpuntberoep). Dus ik vraag me af hoe dit zit, want ik heb geen gesprekken of controle van de RVA of VDAB dankzij die vrijstelling.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 apr 2014 21:41

je hebt geen controle, maar als je werkt, dan moet je wel degelijk een controlekaart invullen en zal je geen werkloosheidsuitkering krijgen voor de dagen dat je werkt. Als je in het buitenland bent, moet je in principe dit nog altijd aangeven aan de RVA (via je vakbond) en zal je dan ook geen uitkeringen kunnen krijgen.

Terug naar “Andere”