Huis gekocht, maar foutief adres in kadaster

Frank VB
Topic Starter

Huis gekocht, maar foutief adres in kadaster

#1 , 25 apr 2014 21:02

Hallo
Ik heb eind 2013 samen met mijn vriendin een huis gekocht van een verkoper die op dat moment twee huizen te koop had. Het huis dat wij kochten is gelegen op, laat ons zeggen, adres A. Het andere huis is gelegen op adres B. De compromis is getekend half oktober, de akte is verleden op 30/12/2013. In de akte staat het juiste adres A vermeld en de juiste kadastergegevens.
Vandaag logde ik in op de portaalsite van de overheidsdienst financiën om de kadastergegevens van mijn appartement dat ik nog bezit op te vragen. Tot mijn grote verbazing zie ik daar twee eigendommen vermeld staan: mijn appartement en een huis gevestigd op ... adres B! Het adres dus van het andere huis dat die verkoper verkocht heeft.
Mijn vraag: hoe is zoiets in godsnaam mogelijk? Wie is hier in de fout gegaan? De verkoper had zijn notaris ingeschakeld, wij hadden onze eigen notaris voor de afhandeling van dit dossier.
Ik stap maandag linea recta naar mijn notaris om opheldering hierover te vragen. Ik vraag me alleen af: hoe zit het met de aansprakelijkheid van de notaris (of wie dan ook) die deze fout heeft gemaakt?
Ik weet het, het zijn veel vragen maar ik weet even niet aan wie ik ze zo snel anders kan stellen.
Frank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 25 apr 2014 21:46

Panikeer toch zo niet?

Het kadaster krijgt zijn gegevens van het registratiekantoor.
het kadaster is nogal traag om zijn gegevens aan te passen, en er zitten veel fouten in.
Je moet gewoon een rechtzetting aanvragen via mail.
Stuur hierbij de bewijzen. En een paar maand later of het jaar nadien is hun kadastrale info aangepast.

jvdp
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 apr 2014 10:04

Als in de akte de juiste gegevens zijn vermeld ligt de fout alvast niet bij de notaris en moet je ook niet beginnen over aansprakelijkheid. Kennelijk heeft men, zoals frequent het geval is, een vergissing gemaakt op het kadaster en moet je dus die dienst daar even op wijzen, men zal dat vervolgens zonder veel morren rechtzetten.

Reclame

Terug naar “Kopen”