Vervallen dienstencheques zonder oplevering bewijs

ub4b
Topic Starter
Berichten: 161

Vervallen dienstencheques zonder oplevering bewijs

#1 , 03 jun 2014 17:34

Op 20-06-2013 kocht ik 32 dienstencheques nog aan de oude prijs van 8.5 euro / stuk voor onze poetshulp.

In september heb ik mijn vaste poetsvrouw ontslaan op basis van een voor de rechtbank bewezen huisdiefstal, zij krijgt minnelijke schikking en moet in therapie gaan.
Omdat het vertrouwen in de dienstencheque firma weg was, heeft het een paar maand geduurd alvorens we weer een vervanging hebben anagevraagd.

Nadien heeft de dienstencheque firma nog enkele poetsvrouwen gestuurd, telkens een nieuwe 1x voor een halve dag, maar deze firma kon geen continuiteit meer aanbieden (ofwel werden ze ziek, of ze werden medisch ongeschikt, ....).

Nu kreeg ik van de dienstenchequefirma een brief van sodexo doorgestuurd, dat ik aan de allerlaatste poetshulp 4 cheques op 04/03/2014 zou hebben meegegeven, die vervallen zouden zijn op 01/06/2013. Bizar, gezien ik deze op 20/06/2013 kocht. Ze vertelde mij doorleuk dat die 01/06/2013 stond voor de maand waarin ik de cheques aankocht en dat ze dus eind februari wellicht vervielen.

Ik heb de firma gevraagd mij een bewijs te leveren dat ik vervallen cheques zou hebben ondertekend, dus dit wil zeggen een scan of fotokopie of foto van die cheques met daarop de vervaldatum, het nr van de cheque en het bewijs van mijn handtekening en ingevulde datum, dat dit na de vervaldatum zou gebeurd zijn (wat mij zou verwonderen). Ze konden dat niet omwille van privacy. Bizar ...

De firma heeft dit bewijs niet opgeleverd, en blijft maar herinneringen sturen.

Ik meen mij te herinneren dat ik die laatste cheques net op de valreep heb ingediend, en dat die dus nog net geldig waren.
Maar de dienstencheque firma gebruikt een brief van sodexo om aan te tonen dat mijn cheques vervallen zouden zijn, maar zulke brief is voor mij geen overtuigend bewijs.

Het probleem is dat om nu vier nieuwe cheques te kopen, ik er direct 10 moet bestellen, en ik dit niet bereid ben, gezien ik voortaan zelf kuis omdat het vertrouwen in poetsvrouwen zoek is. Dit zou mij dus al 14 cheques kosten voor 4 uur werk en dat vind ik dus diefstal door sodexo.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ub4b
Topic Starter
Berichten: 161

#2 , 03 jun 2014 19:05

De cheques werden aangekocht op 20/6/2013. Op meerdere sites lees ik dat ze 8 maand zijn, te rekenen vanaf de maand na uitgifte.

Gezien een overschrijving enkele dagen kan duren, en ze ook niet direct printen, beginnen ze te lopen vanaf 01/07/2013 of 01/08/2013.

Sirkii
Berichten: 5819

#3 , 03 jun 2014 19:12

Als ik de regels goed interpreteer (hele uitdaging ook voor mij die gelukkig een goede dienstenchequepoetsvrouw heb):

Cheque is 8 maand geldig (naar boven afgerond) : je cheque is dus niet meer geldig. (Juli-december is zes maand. Eind februari is 8 maand)

Cheques moeten door de firma binnen de 9 maand ingeleverd zijn en moesten geldig zijn bij ontvangst.

Ik vrees dat ze gelijk,hebben... Maar die regels zijn natuurlijk stupied maar ze zijn er nu eenmaal.

De 6 teveel gekochte kan je laten terugbetalen (mits kleine vergoeding)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 jun 2014 11:13

Op 20-06-2013 kocht ik 32 dienstencheques nog aan de oude prijs van 8.5 euro / stuk voor onze poetshulp.

In september heb ik mijn vaste poetsvrouw ontslaan op basis van een voor de rechtbank bewezen huisdiefstal, zij krijgt minnelijke schikking en moet in therapie gaan.
ik kan niet iemand ontslaan die u niet in dienst heeft.
Omdat het vertrouwen in de dienstencheque firma weg was, heeft het een paar maand geduurd alvorens we weer een vervanging hebben anagevraagd.
dit is uw eigen keuze, u kon ook een andere firma nemen.
Nadien heeft de dienstencheque firma nog enkele poetsvrouwen gestuurd, telkens een nieuwe 1x voor een halve dag, maar deze firma kon geen continuiteit meer aanbieden (ofwel werden ze ziek, of ze werden medisch ongeschikt, ....).

Nu kreeg ik van de dienstenchequefirma een brief van sodexo doorgestuurd, dat ik aan de allerlaatste poetshulp 4 cheques op 04/03/2014 zou hebben meegegeven, die vervallen zouden zijn op 01/06/2013. Bizar, gezien ik deze op 20/06/2013 kocht. Ze vertelde mij doorleuk dat die 01/06/2013 stond voor de maand waarin ik de cheques aankocht en dat ze dus eind februari wellicht vervielen.

Ik heb de firma gevraagd mij een bewijs te leveren dat ik vervallen cheques zou hebben ondertekend, dus dit wil zeggen een scan of fotokopie of foto van die cheques met daarop de vervaldatum, het nr van de cheque en het bewijs van mijn handtekening en ingevulde datum, dat dit na de vervaldatum zou gebeurd zijn (wat mij zou verwonderen). Ze konden dat niet omwille van privacy. Bizar ...

De firma heeft dit bewijs niet opgeleverd, en blijft maar herinneringen sturen.

Ik meen mij te herinneren dat ik die laatste cheques net op de valreep heb ingediend, en dat die dus nog net geldig waren.
Maar de dienstencheque firma gebruikt een brief van sodexo om aan te tonen dat mijn cheques vervallen zouden zijn, maar zulke brief is voor mij geen overtuigend bewijs.

Het probleem is dat om nu vier nieuwe cheques te kopen, ik er direct 10 moet bestellen, en ik dit niet bereid ben, gezien ik voortaan zelf kuis omdat het vertrouwen in poetsvrouwen zoek is. Dit zou mij dus al 14 cheques kosten voor 4 uur werk en dat vind ik dus diefstal door sodexo.
Vraag aan sodexho welke dienstencheques u gekocht hebt (de nummers vna de laatste bestelling) en vergelijk dit met de datum dat u de laatste keer een kuisvrouw hebt gebruikt. Dan ziet u zelf hoe het in elkaar zit.

Terug naar “Andere”