Economische werkloosheid

patje161265
Topic Starter

Economische werkloosheid

#1 , 24 jun 2014 21:21

Sinds 4 april 2014 ben ik werkzaam als deeltijds arbeider voor 20 uren in de week met inkomensgarantie door de RVA.
Maarhet gebeurt dat ik op een dag geen klant heb, omdat ze bijv voor die dag geen klant voor me hebben en dan moet ik
me economisch werkloos melden bij mijn werkgever.
Nu volgende maand rond de 5e werkdag krijg ik al de papieren van mijn werkgever voor de vakbond zoals de C131b voor de inkomensgarantie,
de C32a weerknemer en C32b werkgever wat de economische werkoosheid betreft.
Nu voor de maand april en mei is er eigenlijk iets foutiefs gebeurd.
Voor april stemt de c32 werknemer en c32 werkgever niet overeen alsook die van de maand mei.
Hierdoor wordt mij een bedrag van bijna 650 euro door de neus geboord.
Ik ben naar mijn vakbond gegaan, maar die ondernemen niet zo direct iets, het enige wat ze gedaan hebben is een brief geschreven naar mijn werkgever met de vermelding dat ze geen v (verlof) mogen neerschrijven op de c131b en dat ze me een vervangpost moeten geven als een klant zch ziek meld bjv.
Ze durven niets anders ondernemen omdat ze schirk hebben dat ik mijn job verlies omdat ik nog in proef ben.
Maar dat is nonsens want ik kan niet meer in proefperiode zijn want ik ben arbeider en voor arbeiders is een proefperiode maximum 14 kalenderdagen en kan maximum verlengd worden met nog eens 7 kalenderdagen.
Iemand heeft me zelfs verteld dat sinds 01/01/2014 proefperiodes afgeschaft zijn. Klopt dit.
Ook zeiden die van de vakbond dat die economsiche werkloosheid niet meer uitbetaald kan worden omdat het te laat is om de documenten correct binnen te brengen.
Ondertussen ben ik van vakbond veranderd en mijn nieuwe vakbond zegt dat dat nonsens is want dat economische werkloosheid zelfs na 3 jaar kan uitbetaald worden.
Klopt dit?
Mijn werkgever zegt dat ze alles correct ingevuld hebben. Zij beweren dat omdat ik nog geen vast contract had dat ik geen aanspraak kan maken op economische werkloosheidsbedrag.
Hierover heb ik ook ernstige bedenkingen
Ten eerste, ik krijg mijn contract volgende maand, en dan ben ik 3 maanden bezig. Maar moest ik dat contrract al niet veel eerder gekregen hebben.
Ten tweede, in april was ik op 8 dagen zonder klant dus geen werk, en in mei 7 agen. Dus mijn werkgever laat mij geloven dat ik voor die dagen dat ik geen werk had gewoon werkloos of economisch werkloos genaamd het kan met niet schelen, geen geld kan trekken. Sorru maar dat klopt volgens mij niet, of ben ik verkeerd of wat moet ik doen? Het gaat hier over 650 euro en ik kan dat zeer goed gebruiken.
Dank u voor jullie antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 25 jun 2014 11:20

- preoefperiodes bestaan idd niet
- economische werkloosheid kan wél nog uitbetaald worden (dacht wel dat er een grens is van 3 jaar, ma soit).

MAAR: je tekst lijkt niet correct. kan je eerst eens duidelijkheid geven met welk contract je sinds 4 april werkt. bepaalde duur, onbepaalde duur, interim, ... ?

patje161265
Topic Starter

#3 , 25 jun 2014 11:51

Sorry heb dat vergeten te zeggen, ik krijg volgende maand contract onbepaalde duur. Maar volgens mij had ik dat van het begin moeten krijgen.

Reclame

JPV

#4 , 25 jun 2014 12:01

en welk contract had je tot op heden?

patje161265
Topic Starter

#5 , 25 jun 2014 12:53

Geen contract. Volgens mij niet juist van mijn werkgever.

Wel heeft ie mij een document gegeven dat zegt hoeveel uren dat ik doe en hoeveel ik per uur verdien bruto en zegt ook dat er een contract van onbepaalde duur komende is.
Dat document heet "intentieverklaring arbeidsovereenkomst dienstencheques"

Nu ivm die dagen dat ik werkloos was sinds ik begon te werken, economsiche werkloos of gewoon werkloos, normaal zou ik daarvoor dan toch uitkering of bijpassing moeten krijgen maar totaal niets dat kan toch niet.

JPV

#6 , 25 jun 2014 19:38

Vraag even aan je huidige vakbond wat de DIMONA-aangifte is bij je hudige tewerkstelling?

patje161265
Topic Starter

#7 , 25 jun 2014 20:51

Wat is DIMONA-aangifte?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jun 2014 21:05

Wat is DIMONA-aangifte?

Dit is de aangifte die een werkgever moet doen bij elke aanwerving of tewerkstelling van een werknemer, ongeacht hoe lang het werk duurt, en moet voor de tewerkstelling gedaan worden, deze dienst is 24/24 bemand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

patje161265
Topic Starter

#9 , 25 jun 2014 21:14

Eerst en vooral bedankt voor de reacties tot nu toe.

Die Dimona-aangifte kan die helpen met het verkrijgen van de uitkering of bijpassing voor de dagen dat ik werkloos was vanaf ik dienst ben getreden?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jun 2014 21:23

Eerst en vooral bedankt voor de reacties tot nu toe.

Die Dimona-aangifte kan die helpen met het verkrijgen van de uitkering of bijpassing voor de dagen dat ik werkloos was vanaf ik dienst ben getreden?

Daaraan kan men perfect zien wanneer je gestart bent met deze job.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#11 , 25 jun 2014 22:26

toch volgens de dimona-aangifte, die aangeeft wat de werkgever heeft aangegeven en vooral of hij er een onderbreking in heeft gestoken.

Terug naar “Andere”