Samenwonen en vruchtgebruik

Mariette
Topic Starter

Samenwonen en vruchtgebruik

#1 , 27 jun 2014 14:20

Ik lees hier dat bij wettelijke samenwoonst, het vruchtgebruik van de gezinswoning automatisch aan de mede-partner overgaat en de naakte eigenaar aan de kinderen.

Heb ik het juist als ik veronderstel dat dit niet het geval is bij feitelijke samenwoonst?

Indien wel, op welke manier kan men dan verhinderen dat dit vruchtgebruik overgaat op de samenwonende partner?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 27 jun 2014 14:46

Bij feitelijk samenwonen is dit niet het geval.
Bij wettelijk samenwonen kan men dit ook afnemen per testament.

wanton

#3 , 27 jun 2014 16:56

De normale procedure is dat de wettelijk samenwonende partner het vruchtgebruik erft van de gezinswoning , voor het deel waarvan de overleden partner eigenaar was. Maar dit is niet reservatair. Dit kan door de partner-eigenaar afgenomen worden.
Zonder geschrift erft de feitelijke samenwoner niets van de partner , ook niet van de gezinswoning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

sleper

#4 , 07 jul 2014 16:46

De normale procedure is dat de wettelijk samenwonende partner het vruchtgebruik erft van de gezinswoning , voor het deel waarvan de overleden partner eigenaar was. Maar dit is niet reservatair. Dit kan door de partner-eigenaar afgenomen worden.
Zonder geschrift erft de feitelijke samenwoner niets van de partner , ook niet van de gezinswoning.
Wat best te doen bij volgende?
Mijn schoonzuster is weduwe , 2 gehuwde kinderen . Ze woont in haar eigen woning .Ze heeft nu terug kennis met heerweduwnaar en kinderloos .Hij heeft 3 broers. Hij bezit woonhuis in volle eigendom . Welke manier is de beste en goedkoopste om eigendom en kapitaal naar schoonzuster of diens kinderen te laten gaan na eventueel overlijden van haar vriend?

wanton

#5 , 07 jul 2014 17:52

Minstens wettelijk , eventueel getrouwd , gaan samenwonen in zijn huis. Hij maakt een testament ten voordele van de vrouw e/of haar kinderen. Bij zijn overlijden erft de vrouw het huis - zonder successierechten. De kinderen betalen wel altijd.
Toet-anch-Amon

sleper

#6 , 08 jul 2014 12:19

Minstens wettelijk , eventueel getrouwd , gaan samenwonen in zijn huis. Hij maakt een testament ten voordele van de vrouw e/of haar kinderen. Bij zijn overlijden erft de vrouw het huis - zonder successierechten. De kinderen betalen wel altijd.
Verandert dat wettelijk samenwonen iets aan haar overlevingspensioen of zijn wettelijk pensioen ?
Wat betalen de kinderen aan successierechten in geval ze "later" het huis erven van hun moeder ?
En wat als de kinderen bij testament van hem desgevallend zouden erven indien hun moeder als eerste wegvalt ?
Dus indien man overlijdt verkrijgt zij het vruchtgebruik van de woning,zonder successierechten
maar wat indien ze huis verkoopt ?

dank bij voorbaat voor uw steeds deskundig antwoord

wanton

#7 , 08 jul 2014 14:39

Samenwonen ( al dan niet wettelijk) heeft geen invloed op het pensioen. Hertrouwen wel.
Het huis wordt - zonder successierechten- volledig van de vrouw. Als de kinderen erven van haar betalen ze de tarieven 'rechte lijn ' : 3 % op eerste 50.000 € , 9 % op schijf 50 tot 250.000 € , en dit per kind berekend. Dit tarief is ook van toepassing als hun moeder eerder overlijdt dan hun stiefvader.
Als moeder het huis volledig heeft geërfd , mag zij die woning verkopen. Heeft ze enkel het vruchtgebruik , kan ze dat niet : zij moet het huis bewaren voor de blote eigenaars. Bij verkoop moeten die mee tekenen voor akkoord.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”