Beide ouders wonen in een rusthuis in aparte kamers

mishavm
Topic Starter

Beide ouders wonen in een rusthuis in aparte kamers

#1 , 03 jul 2014 10:05

Wordt een koppel voor de fiscus beschouwd als feitelijk gescheiden als zij beiden in hetzelfde rusthuis verblijven, maar in aparte kamers?
Eerst werd mijn moeder opgenomen en werd dit door de fiscus aanzien als feitelijke scheiding. In oktober van hetzelfde jaar wordt ook mijn vader opgenomen in hetzelfde rusthuis, maar in een aparte kamer. Voor de pensioendienst worden zij beschouwd als feitelijk gescheiden, maar is dat ook zo voor de fiscus?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 jul 2014 15:13

Aparte kamers in een rusthuis zijn aparte domicilies.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#3 , 03 jul 2014 20:14

Als je allebei een pensioen hebt dan ben je fiscaal beter af.

Reclame

roharro

#4 , 03 jul 2014 21:18

Als je allebei een pensioen hebt dan ben je fiscaal beter af.
Ik dacht net het omgekeerde:

Als er slechts één pensioen (gezinspensioen RVP) is wordt dat bij feitelijke scheiding in twee gedeeld waardoor, omdat feitelijk gescheidenen apart belast worden,
er geen of nauwelijks belastingen zullen moeten worden betaald.

Als er twee volwaardige pensioenen zijn zal het apart of samen wonen geen of amper verschil maken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mishavm
Topic Starter

#5 , 04 jul 2014 16:27

Mijn vader heeft een pensioen en ik heb voor mijn moeder een inkomensgarantie voor ouderen aangevraagd in 2013. Daarom krijgen ze nu een belastingsvoorstel van 3320 euro te betalen, omdat ze aanzien worden als gehuwd, in plaats van feitelijk gescheiden, omdat ze in hetzelfde rusthuis zitten, maar in twee aparte kamers.
Ik kan op de belastingsbrief aanduiden dat ze feitelijk gescheiden zijn in 2013. (hopelijk wordt het aanvaard). En ik zou ook nog de kosten van het rusthuis kunnen inbrengen, maar dan rijst de vraag : hoeveel? Want naar het schijnt worden die kosten dan bij mijn moeder haar inkomen bijgerekend en belast. Als ik ze in 1 aangifte indien, dan is dat niet, als ik voor beide een aparte aangifte doe, dan wordt het wel aangerekend en moet mijn moeder uiteraard meer belastingen betalen. Wat zou het juiste zijn?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”