Oké de situatie is de volgende.
Mijn broer en zijn ex-vriendin (zij zijn nooit getrouwd geweest) zijn sinds een aantal jaren uit elkaar. Zij hebben samen een zoontje, Dario, die ondertussen 7 jaar is. Dario's adres staat officieel bij de moeder, en zij heeft dus ook het paspoort en de SIS-kaart.
Een tweetal jaren geleden wilden we met Dario tijdens de zomervakantie (wij hebben de helft van de vakanties het 'recht' op Dario, en om de week 5 dagen) naar Frankrijk gaan. Dit was echter niet mogelijk omdat zij de ochtend van het ophalen van Dario weigerde het paspoort mee te geven hoewel zij voordien akkoord ging. Wij hebben dat toen laten varen.
Dit maal hebben wij schriftelijk een overeenkomst gevraagd. Zij gaf in plaats van het paspoort een kopie van het paspoort, en voegde hierbij een papier dat mijn broer (de vader van Dario) moest ondertekenen waarin stond dat hij op 15 Juli bij de wissel als hij Dario naar haar brengt, ook het papier weer moet afgeven. Bovendien staat er in die "overeenkomst" dat hij ook geen nieuwe kopie mag nemen van de kopie die zij ons nu heeft "uitgeleend". Is dit wettelijk? Mag zij mijn broer verbieden als vader van Dario om zelfs maar een kopie te bezitten van het paspoort van zijn zoon?
Wat zegt de wet hierover, en is dit aanvullend recht of niet?
Hopelijk kan iemand mij wat duidelijkheid brengen, graag met vermelding van artikels of wetten aangezien ik zo dadelijk niets op jura/juridat terugvind.
Een tweede vraag die ik mij stel is: moet de moeder waarbij het adres van het kind staat, ook goedkeuring aan vader vragen om op reis te gaan met het kind of geldt dat enkel voor de vader, dat hij toestemming moet vragen aan moeder omdat Dario's adres bij de moeder staat?
x Kim