Indexatie huur

seppe-41
Topic Starter

Indexatie huur

#1 , 06 jul 2014 21:54

Ik heb een kortlopend huurcontract van 1,5 jaar dat ingegaan is op 1 mei 2013. Ik heb op 3 mei 2014 een aangetekend schrijven met de huurindex aan mijn huurder gestuurd en een afspraak in de brief gevraagd om de jaarlijkse bezichtiging van de woning te doen. We zijn 2 maanden later, de huurder betaalt de huur correct, maar heeft de verhoging van de indexaanpassing niet betaald en als ik hem bel drukt hij zijn telefoon af. Ik ben al een paar keer aan de deur geweest maar hij is er nooit, ik heb vastgesteld dat er buiten veel afval ligt, de rolluiken en gordijnen zijn altijd dicht en de tuin is helemaal overwoekerd. Ik maak me zorgen over wat ik binnen zal aantreffen.
1. Hoe kan ik een afspraak bekomen om langs te komen om de woning te bekijken?
2. Wat kan ik doen als hij de indexaanpassing niet betaalt?
3. En wat moet ik doen als hij het pand verwaarloost?

Seppe

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 06 jul 2014 23:06

De huurder opzeggen en een andere huurder zoeken die wel bereid is om de huur met indexering te betalen en de woning te bewonen als een goed huisvader. Je moet opzeggen met een AS ten laatste 3 maanden voor de einddatum van het huurcontract.

Turaki

#3 , 06 jul 2014 23:22

1) Via AS laten weten dat u graag wil langs komen om uw jaarlijkse controle uit te voeren, en hierbij enkele data voorstellen, met de vraag binnen een redelijke termijn (wel rekening houden met eventuele vakantie) te antwoorden wanneer dit voor hem past. Ook even vermelden dat u dit liever niet via de rechtbank afdwingt.
Reageert hij niet, voor verzoening laten oproepen voor de vrederechter, waarbij u meteen verzoekt om dit voor te laten komen als de verzoening niet lukt of hij niet komt opdagen (gebruik hiervoor artikel 1344bis uit GW als handleiding), om zodoende dit op straffe van dwangsom af te dwingen.
2) Via AS aanmanen om zijn achterstal te betalen binnen een redelijke termijn, dat u anders genoodzaakt zult zijn om dit op zijn kosten voor de rechtbank te brengen. Ook vermelden dat dit schrijven geldt als enige ingebrekestelling, en dat vanaf overschrijding van de gegeven termijn u de wettelijke intrest zult eisen.
Bij geen betaling, zie 1 (maar ipv van dwangsom eist u de wettelijke intrest).
3) Via AS de vastgestelde gebreken aan hem overmaken (niet te streng willen zijn, vuil kan gekuist worden, kleine schade kan hersteld worden, enkel zaken die nodig zijn om verdere schade te voorkomen of grote schade), en vragen dat hij dit hersteld binnen een redelijke termijn (hier ook rekening houden met de tijd om dit uit te voeren). Meteen ook enkele data voorstellen na het verlopen van de gegeven termijn om na te kijken of alles wel hersteld is, te antwoorden (wederom) binnen een redelijke termijn.
Ondertussen zou hij ook al moeten weten dat het u menens is, en zou u dit niet meer moeten af dwingen voor de rechtbank, maar indien toch, volg 1.

En elk AS ook een kopie met de gewone post versturen, en in beide schrijven naar elkaar verwijzen. Elk niet afgehaald AS ongeopend bewaren om mee te nemen naar de rechtbank.

Reclame

Vandebos

#4 , 07 jul 2014 09:59

Je kan er tevens één groot AS van maken...

Turaki

#5 , 07 jul 2014 10:08

Je kan er tevens één groot AS van maken...
1 en 3 lijken me moeilijk te combineren, maar 1 en 2 kunnen perfect samen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jul 2014 10:25

Gezien contract van korte duur is het een vermelding dat contract niet verlengt wordt of vernieuwd.
"""dergelijke contracten kunnen echter slechts één keer, schriftelijk, en onder dezelfde voorwaarden (o.m. dezelfde huurprijs) worden verlengd;
• de duur van deze opeenvolgende contracten mag, maar moet niet dezelfde zijn: ""
uit pag 26
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#7 , 07 jul 2014 11:33

Waarom kan je één en drie moeilijk combineren?

"Bij het passeren van de woning heb ik gemerkt dat er veel afval buiten ligt en de tuin niet wordt onderhouden. Ik wil u dan ook verzoeken deze zaken reeds op orde te brengen voor het plaatsbezoek op één van de bovenvermelde data."

Als het van buiten beschouwbaar valt dit niet te interpreteren als een reeds uitgevoerd jaarlijks plaatsbezoek.

seppe-41
Topic Starter

#8 , 08 jul 2014 20:44

Allen bedankt voor de waardevolle info.
AS wordt verzonden.

Seppe

Terug naar “Huren”