rechten van een huurder

Erwin52
Topic Starter

rechten van een huurder

#1 , 29 jul 2014 17:20

Geachte,
Mijn ouders zijn beiden 87 en 88 jaar oud. Sinds 2000 huren zij een appartement. Nu is sinds kort de ingebouwde ijskast defect. De verhuurder is hiervan op de hoogte gebracht. De verhuurder heeft een clausule in het contract geplaatst waarbij bij kosten de eerst 125 € voor de huurder zou zijn.
Mijn vraag : mag een verhuurder dit zo maar in zijn contract plaatsen. Het defect aan de ijskast is door normaal gebruik gekomen.
Graag uw antwoord.
Mvg, Erwin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jul 2014 17:29

Indien de ijskast kan hersteld worden is dat voor rekening van de huurder. De ouderdom van de huurders is hierbij irrelevant.
Indien ze moet vervangen worden voor rekening van de verhuurder.
In dit geval moet de huurder nooit meer dan 125 EUR betalen, hetgeen een geste is van de verhuurder want niet verpliht.
Laatst gewijzigd door roharro op 29 jul 2014 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#3 , 29 jul 2014 18:16

Indien de ijskst kan hersteld worden is dat voor rekening van de huurder. De ouderdom van de huurders is hierbij irrelevant.
Maar de ouderdom van de ijskast is wel relevant.
Was ze nieuw bij het betrekken van de woning in 2000? Of was de ijskast ouder? Hoeveel ouder?
Technisch gezien kan ze misschien nog hersteld worden maar is dat aangewezen bij een ijskast die mogelijk versleten is?
Als ze versleten is dan moet de verhuurder ze vervangen en dan denk ik niet dat die clausule van 125€ standhoudt.

PS mijn ijskast is ook versleten maar ze werkt nog. Als ze vandaag of morgen niet meer werkt dan zal ze vervangen worden zelfs al is ze 'herstelbaar'.

Ik kan die clausule begrijpen in de zin van 'huurders, draag zorg voor de apparaten'. Maar er zijn grenzen.

Reclame

Erwin52
Topic Starter

#4 , 30 jul 2014 13:36

Beste,
De ijskast was nieuw, juist zoals het appartement wat mijn ouders huren.
Een ijskast is toch onderhevig aan sluitage en absoluut géén eigendom van de huurders. Is in de huurprijs niet een deel van mogelijkse normale sluitage inbegrepen ?
Mvg, Erwin

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jul 2014 13:48

Koelkast van 14 jaar ... volgens mij slijtage en en voor verhuurder.

Turaki

#6 , 30 jul 2014 13:54

Normaal onderhoud van een ijskast houdt in het regelmatig kuisen van het toestel. Defecten vallen niet onder normaal onderhoud, en zijn dus een last voor de verhuurder. Enige kost hiervoor aanrekenen is dan ook uit den boze.

Verhuurder aangetekend aanschrijven en melden dat hij, op basis van de huurwetgeving van dwingend recht, zo spoedig mogelijk de ijskast moet laten herstellen op zijn kosten. Dat u anders genoodzaakt zal zijn om op zijn kosten dit voor het lokale vredegerecht aanhangig te maken, waarbij u de vrederechter zal vragen om zelf een hersteller aan te mogen stellen, en dat u deze kosten dan van de volgende huurbetaling af mag houden, alsook een huurvermindering vanaf datum van ontvangst van dit schrijven, eveneens in te houden van uw te betalen huur.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jul 2014 15:05

Bij nieuwbouwappartement gezet door een promotor worden gewoonlijk de meest voordelige (voor hem dan) toestellen geleverd, dus vroegtijdige sleet tov de duurdere toestellen die langer zullen meegaan. 100 % tlv de verhuurder.

Terug naar “Huren”