Is dit wettelijk?

holysm0kes
Topic Starter

Is dit wettelijk?

#1 , 30 jul 2014 07:56

Hallo

Mijn moeder heeft mijn bankkaart & ID-kaart beide afgenomen , ik ben 19 jaar is dit een misdrijf dat zij pleegt of niet?

MVG holysm0kes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 30 jul 2014 08:02

Nee daar heeft ze geen recht op. Aangifte van diefstal doen op het politiekantoor.

Is uw bankkaart verloren of gestolen? Dan moet u uw kaart blokkeren via Card Stop. Deze service is 24 uur op 24 beschikbaar op +32 70 344 344. U krijgt een referentienummer als bewijs van uw oproep. Ook moet u binnen 24 uur een klacht indienen bij de lokale politie
Laatst gewijzigd door chantika op 30 jul 2014 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.

holysm0kes
Topic Starter

#3 , 30 jul 2014 08:04

Ik heb er haar nog niet over aangesproken, maar ik denk dat het is omdat ik 200 euro heb gebruikt van mijn spaarrekening die zij heeft opgespaard voor mij, maar de rekening staat op mijn naam maar ik denk wel dat zij er ook toegang over heeft ? Ben ik dan zo slecht omdat ik geld heb gebruikt ( heel minimaal van wat er op staat ) dat uiteindelijk toch mijn geld is niet?

Mvg

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2014 08:07

Wettelijk is dit niet.

Maar studeer je nog, en woon je nog thuis ?

Zo ja, en ga je naar de politie, wel dan zal je thuis misschien ook zo welkom niet meer zijn denk ik, persoonlijk zou ik dan toch eieren voor mijn geld kiezen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

holysm0kes
Topic Starter

#5 , 30 jul 2014 08:09

Ik studeer en woon nog thuis.. kan zij mij dan 'buitengooien'?

Mvg

holysm0kes
Topic Starter

#6 , 30 jul 2014 08:11

Mijn zus zelf die nu 21 jaar is doet mee aan het 'begeleidzelfstandig wonen' en ik weet dat mijn moeder hiervoor ook moet betalen mits ook steun van het OC&W

chantika

#7 , 30 jul 2014 08:27

Ze kan u ook buitengooien. Ze kan dan betalen voor twee. Moet u wel een aangetekende opzeg van 1 maand betekenen. Maar ze zal wel kiezen voor de onwettige aanpak en gewoon u spullen op straat gooien. Hoe heeft ze u zus buiten gekregen?

holysm0kes
Topic Starter

#8 , 30 jul 2014 08:31

Mijn zus is uit eigen wil het gaan aanvragen bij het OC&W, mijn moeder wist hier zelf niets van tot op het moment dat ze effectief zelf werd opgebeld door het OC&W denk ik.

Mvg

holysm0kes
Topic Starter

#9 , 30 jul 2014 08:35

Bijkomende vraag , sinds zei uiteindelijk wist dat ik geld had gebruikt , betekent dit ook dat zij uiteindelijk ook nog controle heeft en bv. Al het geld er kunnen afhalen?

Mvg

denlowie

#10 , 30 jul 2014 08:44

Vind je dit niet normaal dat je moeder je controleert, je werkt niet want je studeert, en je woont bij haar in op haar kosten, er zijn al voor veel minder op straat gezet, en dan ??? dan begint de miserie, geen eten en geen geld om er te kopen.

Ik zou een gesprek met je moeder aangaan en niet naar de politie stappen, als de politie komt zullen ze met je moeder praten en een kwartier nadien vertrekt de politie maar u blijft wel alleen achter en voor lang...
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

chantika

#11 , 30 jul 2014 09:13

Bijkomende vraag , sinds zei uiteindelijk wist dat ik geld had gebruikt , betekent dit ook dat zij uiteindelijk ook nog controle heeft en bv. Al het geld er kunnen afhalen?

Mvg
Hoe ze er achter gekomen is dat je geld van je eigen rekening opgenomen hebt weet ik niet. Je bank uittreksels laten rondslingeren? Iemand je in de bank gezien? Normaal kan niemand aan je rekening, niet om geld af te halen en niet om de stand op te vragen. Medewerkers van de bank zijn gebonden aan het bankgeheim die vertellen het zeker niet door. Moest je merken dat er geld afgenomen is van een van je rekeningen zeker niet aarzelen om klacht neer te leggen. U moeder zou beter wettelijke middelen gebruiken. Zo geeft ze een heel slecht voorbeeld naar haar kinderen toe.

holysm0kes
Topic Starter

#12 , 30 jul 2014 09:59

Nja, ik kan niet echt checken of er nu geld is afgehaald of niet...

Franciscus

#13 , 30 jul 2014 10:11

U gaat naar de bank.
U vraagt daar wie er allemaal een volmacht heeft op uw rekeningen ( zicht en spaarrekening).
U blokkeert direct alle bestaande kaarten.
U vraagt een nieuwe kaart aan en geeft NIEMAND volmacht.

Uw moeder kan u niet zomaar buiten gooien. U bent ingeschreven op dat adres dus woont u er. U het wat men noemt een 'bezetting ten bede'. U hebt geen huurcontract.
Alleen een rechter kan u uit het huis laten zetten. Deze procedure duurt zo wie zo enige tijd.
Mocht u worden uitgezet dan gaat u naar het ocmw en deze zullen dan net zoals voor uw zus zorgen dat u via begeleiding een huurplaats kan zoeken en vinden.
Als u niet werkt maar nog studeert zal uw moeder mee moeten betalen.

ALS uw moeder geld heeft afgehaald zonder uw toestemming kan u dat via de rechtbank terugvorderen. Zeker indien uw moeder het geld niet heeft gebruikt voor uw behoeften.
Het geld voor iets anders gebruiken zonder uw toestemming is diefstal/oplichting/misbruik van vertrouwen en een strafbaar feit.

Van het feit dat uw kaart misbruikt is kan u dus aangifte doen bij de politie gezien strafbaar feit.

Ga vooraf eens praten met de sociale dienst van ocmw of met een CAW http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false; in uw buurt.

holysm0kes
Topic Starter

#14 , 30 jul 2014 10:16

Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord Franciscus , maar ik begrijp wel dat ik mijn ID-kaart nodig heb alvorens ik een nieuwe bankkaart kan aanvragen, en dit kan toch enkele weken duren niet?

Mvg

Franciscus

#15 , 30 jul 2014 12:35

Dat uw identiteitskaart ook afgenomen is daar heb ik overgelezen.
Dat is diefstal zonder meer.
Uw moeder heeft GEEN ENKEL RECHT om uw identiteitskaart in te houden.

U vraagt deze onmiddellijk terug indien ze deze niet geeft vraagt u dadelijk politie ter plaatse via 101 om de nodige vaststellingen te doen.
Men zou dit kunnen beschouwen als een onwettelijke vrijheidsberoving gezien u zonder papieren niet buiten kan.

Terug naar “Andere”