Dag allemaal,
Ik heb al vaker over kwesties op het forum gelezen, maar dit is de eerste keer dat ik zelf iets post, en wel mbt het volgende:
Op mijn werk (horeca/hotellerie) bestaat een gratis klantenkaart, met uiteraard de doelstelling voor ons (het personeel) om deze aan de man te brengen.
In onze bonus is hiervoor ook een luik voorzien, met andere woorden: indien een bepaald quotum wordt behaald dan krijgt met een tegenoverstaand bedrag van X euro's. Wordt slechts een percentage van het quotum gehaald, dan krijgt met een gelijk percentage van dat bedrag enzovoort.
Gegeven dat het aan de man brengen van deze klantenkaarten de vorige maand ondermaats was, heeft de werkgever nu een memo opgehangen waarin gesteld wordt dat dit 'deel is van het werk' en waarin plots een quotum per kop wordt opgelegd voor de maand Augustus, en - zo staat er te lezen - indien dit quotum niet wordt gehaald dan 'zullen er maatregelen getroffen worden'.
Los van de evidente dreiging die hiervan uitgaat geeft dit uiteraard een zeer wrang gevoel.
Ik zelf heb aan de KUL indertijd nog 2 jaar arbeidsrecht gehad, maar het is zeer moeilijk om hier iets over terug te vinden.
Heeft iemand hier advies over? Is dit onwettelijk of niet? Iemand ooit iets gelijkaardigs voorgehad?
Ik ben zelf gesyndiceerd bij ABVV en heb me ook voorgenomen hierover met hen contact op te nemen, wegens werk in een wisselende rooster is dit echter niet evident, dus ik meende hier al wat advies in te winnen.
Tot slot nog even meegeven dat wij op de werkvloer allemaal zo goed mogelijk proberen te presteren en aan de immer groter wordende verwachtingen proberen te voldoen, en dit met een absoluut minimum aan personeel. Nodeloos nog te zeggen dat deze "memo" dus een messteek in het spreekwoordelijke hart is.
Met vriendelijke groeten,
James