PS zonder huurder

strenzke
Topic Starter

PS zonder huurder

#1 , 04 aug 2014 21:50

Ik had een sociale woning gehuurd en heb deze verlaten vorig jaar in juli.
Desondanks dat ik alles netjes had gedaan qua opzegging, beweerde de verhuurder van niet en kwam alles voor de rechtbank..
Nu een jaar later krijg ik een brief dat ze bij de uitgaande PB huurschade is vastgesteld, deze PB is zonder mij gebeurd en niks is getekend.

Kan dit zomaar? Ze eisen dat ik mij hou aan een door mij ondertekend afbetalingsplan, waar ik ook niets vanaf weet.
Heb ook al miserie gehad met de diensten voor nutsvoorzieningen.. De verhuurder heeft de door mij opgestuurde papieren niet ondertekend en laten weten aan de diensten dat zij nu als huisbaas weer instaan voor de meters en verbruik etc...

Help?
I get my strenght out my Little Angel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 04 aug 2014 21:59

Ik had een sociale woning gehuurd en heb deze verlaten vorig jaar in juli.
Desondanks dat ik alles netjes had gedaan qua opzegging, beweerde de verhuurder van niet en kwam alles voor de rechtbank..
Nu een jaar later krijg ik een brief dat ze bij de uitgaande PB huurschade is vastgesteld, deze PB is zonder mij gebeurd en niks is getekend.

Kan dit zomaar? Ze eisen dat ik mij hou aan een door mij ondertekend afbetalingsplan, waar ik ook niets vanaf weet.
Heb ook al miserie gehad met de diensten voor nutsvoorzieningen.. De verhuurder heeft de door mij opgestuurde papieren niet ondertekend en laten weten aan de diensten dat zij nu als huisbaas weer instaan voor de meters en verbruik etc...

Help?
U spreekt van Rechtbank. Wat was het vonnis, dat is bepalend voor het antwoord op uw vragen.
Ik vemoed dat u veroordeeld bent.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

strenzke
Topic Starter

#3 , 04 aug 2014 22:06

ale rechtbank kwam er niet aan te pas eigenlijk, er kwam opeens een deurwaarder met een bevel tot uithuiszetting, bel ik naar dat kantoor, zeg ik tegen de persoon dat daar niets meer uithuis te zetten is, dat ik mijn opzeg gedaan had in juli 2013.
De persoon zei dat ze eens ging horen bij de andere partij, kreeg ik terug telefoon, zei ze dat het inorde was dat ik wel de kosten zou moeten betalen omdat dit al gepland stond bij de deurwaarder

Reclame

roharro

#4 , 04 aug 2014 22:09

er kwam opeens een deurwaarder met een bevel tot uithuiszetting

Die kan alleen komen uithuiszetten op basis van een vonnis.
Er moet dus een vonnis zijn van de vrederechter.
Daarin zal staan tot wat u bent veroordeeld om te betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

strenzke
Topic Starter

#5 , 05 aug 2014 10:09

Wel,

Dat interesseert mij niet meer, aangezien alles betaald is, maar nu willen ze mij kosten aanrekenen na 1jaar van de plaatsbeschrijving ik heb niets ondertekend etc..

Mijn vraag is eigenlijk: Of deze plaatsbeschrijving wettelijk is?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2014 11:10

Een PB zonder de handtekeningen van BEIDE partijen (huurder en verhuurder of Immo) heeft geen enkel waarde, tenzij er nog andere bewijzen zijn van de staat van het pand bij einde huur (foto's bvb met duidelijke datumaanduiding of deurwaardersverslag)

KJ86

#7 , 05 aug 2014 11:14

De woningmaatschappij zal waarschijnlijk een deurwaarder aangesteld hebben om de uitgaande plaatsbeschrijving op te maken. Zij kunnen deze kosten op u verhalen. Waarschijnlijk bent u daarvoor veroordeeld in een vonnis, het is zeer belangrijk dat u in het vervolg naar de zittingen van de vrederechter gaat en de brieven opent en leest met het resultaat van die zittingen.

Franciscus

#8 , 05 aug 2014 11:36

Is het niet aan de rechtbank om bij betwisting een gerechtsdeskundige aan te stellen om een plaatsbeschrijving op te maken?
Daarna zal de verhuurder een deurwaarder hebben aangesteld om het vonnis uit te laten voeren.....

strenzke
Topic Starter

#9 , 05 aug 2014 11:40

Wel beste KJ86,
daar zit juist het probleem, ik heb nooit een dagvaarding ontvangen om naar een zitting te gaan, wel opeens een deurwaarder als je dan naar de maatschappij belt zeiden ze dat ze alles naar het adres van het huurpand hebben gestuurd! Terwijl ze maar al te goed weten dat ik verhuist was, daar zij mij zelf uitgeschreven hadden na mijn aangetekend schrijven, want dat wist mijn wijkagent van mijn nieuwe woonplaats te melden! Dus waar is de logica? Door die woonmaatschappij die mij uitgeschreven had stond ik zelfs geseind!!! Stelt u voor, ik, en mijn nieuwe wijkagent hadden zelfs nog niet de tijd om alle papierwerk inorde te maken qua verandering van domicilie! En dan komen ze met een rechtzaak en nu dit... Waar ze beweren dat ze van geen AS wisten dat ik verhuisde etc... Sorry, maar dat gaat er een beetje over mij dunkt!

Franciscus, ik kon geen betwisting meer aangaan he, ik wist van geen dagvaarding, noch rechtzaak... En in het "vonnis", bevel tot uithuiszetting stond niets van een PB...

Franciscus

#10 , 05 aug 2014 11:49

Dus u was niet in orde met de domicilie... het is trouwens de gemeente die hiervoor verantwoordelijk is.
Wat u moet doen is op gemeente navragen wanneer er een voorstel ambtelijke afschrijving is gebeurd.
Wanneer de AS naar uw oud adres is gestuurd
Wanneer uw procedure bij de gemeente op uw nieuw adres is opgestart.
Woont u nog in dezelfde gemeente?

De dagvaarding kan perfect naar uw laatste adres zijn gestuurd gezien dat het enigste adres was dat men kende.

Hier eens lezen
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... isten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... ening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 05 aug 2014 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.

KJ86

#11 , 05 aug 2014 11:51

Is het niet aan de rechtbank om bij betwisting een gerechtsdeskundige aan te stellen om een plaatsbeschrijving op te maken?
Daarna zal de verhuurder een deurwaarder hebben aangesteld om het vonnis uit te laten voeren.....
Nee hoor, als de huurder geen uitgaande plaatsbeschrijvingen wilt tekenen of niet opdaagt, is het aan de verhuurder om een deurwaarder aan te stellen om een plaatsbeschrijving op te maken. Het document van de deurwaarder heeft juridische waarde. Het verschil tussen de ingaande plaatsbeschrijving en de vaststellingen van de deurwaarder is de schade die de huurder moet betalen. Daar is geen discussie over mogelijk.

Er kan enkel discussie zijn over de begroting van deze schade, vrederechters hebben voldoende ervaring om te weten wanneer deze buiten proportie is, als dat het geval is zal de vrederechter een gerechtsdeskundige aanstellen. Als er weinig schade is, zal de vrederechter ook geen gerechtsexpert aanstellen, door de hoge kost van zo'n expert.
Een vrederehter zal in dit geval ook terughoudend zijn om een gerechtsexpert aan te stellen aangezien het hier om een sociale woningmaatschappij gaat, die zijn opgericht om mensen te helpen en niet te bestelen.

Franciscus

#12 , 05 aug 2014 11:58

eeuh klopt .... deurwaarder die plaatsbeschrijving opstelt is in opdracht van verhuurmaatschappij... is de tegensprekelijke deskundige.
Daarna gaat men naar de vrederechter.
(Toen ik mijn tweede post schreef realiseerde ik me al dat ik 'lichtjes' fout was) :oops:

strenzke
Topic Starter

#13 , 05 aug 2014 12:05

Franciscus, Ik huurde bij het stad, zij zelf hebben na mijn AS aan hun, mij uitgeschreven op het adres van het huurpand! Ik was er zelfs nog niet eens goed verhuist, en zoals u zelf weet, moet ik naar de gemeente gaan, verhuis melden, en paar weken, komt pas de wijkagent..

KJ86,

Denk dat jij mijn posts niet goed leest, ik kan moeilijk komen opdagen, als ik van niets weet... Logisch toch? En er was wel een bevel tot uithuiszetting maar die is NOOIT doorgegaan, omdat ik naar het deurwaarderskantoor ben geweest en te zeggen had dat er niets meer uithuis te zetten viel daar ik al bijna een jaar uit het huurpand weg was, zij hebben toen contact opgenomen met de raadsman van de maatschappij en zij hebben er zelf een stop opgezet, dus waar zit dan de logica? Ik heb nooit ook een brief ontvangen om op een PB aanwezig te zijn... Ze hebben dit op eigen houtje gedaan en in de brief die ik nu gekregen heb, staat niets van een expert etc.. Dus heeft de maatschappij het zelf gedaan! En die maatschappij is dan misschien opgericht om mensen te helpen, maar er zijn al meer klachten over de maatschappij en hun werking ;-) zelfs tot bij Eandis en TMVW... Huurder doet alles netjes, maar stad/ maatschappij laat verder de papieren links liggen

strenzke
Topic Starter

#14 , 05 aug 2014 12:07

En de uitgaande PB is ook niet door een deurwaarder gebeurd, PB staat op een simpel papier van de stad/ maatschappij!

Franciscus

#15 , 05 aug 2014 12:11

De gemeente is niet hetzelfde als een sociale verhuurmaatschappij zijn juridisch twee verschillende organisaties.
Verhuurder (in algemeen) kan enkel een AS sturen naar laatst gekend adres ... indien op dat ogenblik nog geen nieuw adres gekend is bij de gemeente ( kan dus inschrijving in ander gemeente zijn) heeft de verhuurder zijn juridisch correcte AS gestuurd.
Dat u niet in orde bent met uw adres is uw zaak daarom is de tijdslijn van belang ... in rijksregistersysteem zal nl staan wanneer u de aanvraag voor nieuw adres gedaan hebt.
Als u in juli weggaat dan mag u toch verwachten dat op de dag dat u pand verlaat de plaatsbeschrijving gebeurd samen met overhandigen van de sleutels? U bent dus weggegaan zonder sleutels te overhandigen aan de afgevaardigde van de maatschappij die toen in het pand was?
Wat hebt u wel of niet gedaan op de laatste dag van uw contract of bent u zomaar weggegaan zonder de overdracht ter plaatse?

Terug naar “Huren”