Dwingend recht / koninklijk besluit

amadeus
Topic Starter

Dwingend recht / koninklijk besluit

#1 , 06 aug 2014 20:34

°Herstellingen of geringe herstellingen tot onderhoud die ten laste van de huurder zijn op dit
ogenblik (*):
‐ aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
‐ aan...

°Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn,
komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe
aanleiding hebben gegeven.

(*) Bij Koninklijk Besluit kan daarnaast nog een lijst worden opgelegd van herstellingen, andere dan
huurherstellingen, die ten laste zijn van de verhuurder. (nvdr: Bedoeld KB is er nog niet).

Bovenstaande staat in mijn huurcontract.
Mijn vraag: Kan Art. 1755.( Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.) teniet gedaan worden door een andere wet of koninklijk besluit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder

#2 , 06 aug 2014 21:55

Ja.
De wetgevende macht kan te allen tijde beslissen om gelijk welke wet of onderdeel van een wet op te heffen, aan te vullen , te veranderen, of door een andere wet te vervangen.
Een wet kan alleen gewijzigd worden door een wet, niet door een koninklijk besluit (tenzij een wet volmacht aan de Koning heeft gegeven om dit wel te doen).

amadeus
Topic Starter

#3 , 06 aug 2014 23:08

Ik bedoelde eerder: Is er op dit moment een wet die in een contract kan staan waardoor art 1755 als niet geldig kan beschouwd worden?

Reclame

Vandebos

#4 , 07 aug 2014 08:50

Neen, in tegendeel artikel 1755 bw is juist door een kb bij dwingend recht de lijst in kwestie zelf geworden...

In de sectie nuttige documenten vindt u de gehele, pagina lange, uitleg terug met bronnen.

Terug naar “Huren”