Kan/mag niet huren

Noush
Topic Starter

Kan/mag niet huren

#1 , 13 aug 2014 11:22

Hey,
Ik en mijn vriend zijn al een tijdje op zoek naar een appartementje maar bij elk immokantoor moeten wij steeds onze gegevens doorgeven dit zijn o.a :
3 laatste loonfiches,rekeningnummer,nummerplaat,kopie van pas enz..
Mogen ze dit allemaal vragen? ik vind dit schending van de privacy?
Natuurlijk geef ik dit allemaal door maar krijg steeds te horen dat wij niet kunnen huren tenzij we iemand als borg zetten, en dit enkel omdat wij nog geen vast contract hebben, mag dit allemaal wel?
Ik begrijp niet waarom wij geen appartementje zouden kunnen huren? de appartementen waarvoor wij ons kandidaat stellen zijn 500 - 550 euro.
Ik werk deeltijds en verdien rond de 900euro mijn vriend verdient 1800euro, daarmee kunnen wij ons toch zeker een appartementje van deze prijs veroorloven.
Ik weet echt niet meer wat we kunnen doen?

Met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 13 aug 2014 11:32

Normaal gesproken mag dit niet, maar ze zijn ook niet verplicht aan u te verhuren. Misschien best iets huren zonder tussenkomst van immo.

Als er één ding is dat de eigenaar interesseert, dan is het zeker je bron van inkomsten.

Niet dat hij een ongezonde nieuwsgierigheid aan de dag mag leggen, maar vergeet toch niet dat het de nachtmerrie van elke eigenaar is dat hij niet betaald zou worden, want het is niet gemakkelijk om een huurder uit zijn woning te zetten nadat deze eenmaal geïnstalleerd is.

Leg zonder omwegen uit waaruit je werk bestaat en wees daarbij zo precies mogelijk, zodat hij gerustgesteld is. En als hij je een kopie van je loonfiche vraagt … tja, geef het hem dan met de glimlach, zelfs al is dit strikt genomen verboden bij de wet. Je toont zo je goede wil en zou het op die manier wel eens kunnen halen van meer terughoudende kandidaten.

op http://www.immoweb.be" onclick="window.open(this.href);return false; vind je misschien iets
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Noush
Topic Starter

#3 , 13 aug 2014 12:13

Normaal gesproken mag dit niet, maar ze zijn ook niet verplicht aan u te verhuren. Misschien best iets huren zonder tussenkomst van immo.

Als er één ding is dat de eigenaar interesseert, dan is het zeker je bron van inkomsten.

Niet dat hij een ongezonde nieuwsgierigheid aan de dag mag leggen, maar vergeet toch niet dat het de nachtmerrie van elke eigenaar is dat hij niet betaald zou worden, want het is niet gemakkelijk om een huurder uit zijn woning te zetten nadat deze eenmaal geïnstalleerd is.

Leg zonder omwegen uit waaruit je werk bestaat en wees daarbij zo precies mogelijk, zodat hij gerustgesteld is. En als hij je een kopie van je loonfiche vraagt … tja, geef het hem dan met de glimlach, zelfs al is dit strikt genomen verboden bij de wet. Je toont zo je goede wil en zou het op die manier wel eens kunnen halen van meer terughoudende kandidaten.

op http://www.immoweb.be" onclick="window.open(this.href);return false; vind je misschien iets

Ik begrijp zeker dat de eigenaar zeker wil zijn van zijn geld, maar wij kunnen zeker en vast betalen.
Als ze met het bewijs van inkomsten van 2700euro nog steeds vinden dat dit niet volstaat dan vraag ik me soms af wie wel nog in aanmerking komt.
Ik geef ook steeds bij elk Immo-kantoor onze loonfiches maar we worden steeds afgerekend op het feit dat het geen vast contract is.
Ik veronderstel dat zonder vast contract onze zoektocht naar een appartement zal moeten afgelast worden spijtig genoeg..
Reageren op een appartement dat rechtstreeks via de eigenaar gaat is inderdaad beter, maar dat kom je niet veel tegen

Reclame

sloeberken

#4 , 13 aug 2014 15:42

In u geval is dit zeker triest, maar dit komt door de vele wanbetalers.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower

#5 , 13 aug 2014 16:22

kan je niet gewoon een borg zoeken? Want als ik goed begrijp is er dan geen probleem...

KJ86

#6 , 13 aug 2014 16:51

Dat is het probleem van tijdelijke contracten natuurlijk. Als het werk op is, moet je niet meer komen. Dan valt u vriend terug op een werkloosheidsuitkering van +/- 1000 euro (60 % van zijn loon). Als je dat dan combineert met uw loon is een appartement van € 550 op het nippertje betaalbaar.
De enige reden waarom de verhuurder mag weigeren is op basis van solvabiliteit. Als je dus kan aantonen dat je voldoende solvabel bent, mag het immokantoor u niet weigeren. Je moet er ook rekening mee houden dat mensen die niet solvabel zijn, tegen zichzelf beschermd moeten worden. Denk maar aan de verplichting die de overheid heeft opgelegd aan de kredietinstellingen. Als een bank reclame maakt voor een lening, moet ze dit doen gecombineerd met de slogan 'geld lenen kost ook geld'. Deze slogan is er gekomen omdat bijna 350 000 belgen problemen hebben om hun consumentenkrediet terug te betalen.
Bewijzen dat je solvabel bent, is niet moeilijk. Toon gewoon het saldo van uw spaarrekening of eventueel effectenrekening, voor mijn part toon je een klomp goud aan de makelaar. Als er maar bewijs is dat je geld hebt.

Als je uw geld niet wilt tonen aan derden zal je een alternatief moeten vinden voor huren. Enkele oplossingen voor u zijn: een huis kopen of aan co-housing doen met je grootouders, ouders of vrienden, studio huren, intreden in een klooster,...
Er zijn alternatieve oplossingen genoeg.

Vandebos

#7 , 13 aug 2014 17:52

Wat u eventueel kan doen is de koe met de horens vatten en bij het volgende appartement zelf onmiddellijk duidelijk maken dat u weet dat tijdelijke contracten een probleem kunnen geven voor de verhuurder maar:

- de makelaar een overzicht verschaffen van de periodes dat jullie beiden reeds op deze wijze werken. Iemand die x jaar dag na dag zonder feitelijke onderbreking een tijdelijk contract heeft gehad staat vast in zijn schoenen wat betreft expertise en continualiteit.

- de makelaar voorstellen dat jullie bij verhuur bereid zijn bij de ondertekening van het contract drie maand op voorhand te betalen.

Fair? Niet echt, maar ik ben zelf verhuurder van een respectabel aantal panden en heb dit jaar op 04/08 reeds mijn derde uitzetting dienen te laten uitvoeren. Dat wordt je beu na verloop van tijd en dan draai je de duimschroeven aan bij je makelaar, dewelke hetzelfde zal doen bij kandidaat huurders.

Noush
Topic Starter

#8 , 21 aug 2014 17:57

Bedankt iedereen voor de antwoorden,
Wij hebben ondertussen een appartement gevonden rechtstreeks via de eigenaar.

Terug naar “Huren”