Meewerkende echtgenoot

igvfer
Topic Starter

Meewerkende echtgenoot

#1 , 02 okt 2014 20:50

Ik geraak er nog altijd niet uit of mijn echtgenote zal kunnen aanspraak maken op pensioen;
Ze heeft een 4 tal jaar gewerkt als arbeidster (vanaf 16 jaar), vervolgens 27 jaar medewerkend echtgenoot waarbij ik bijdragen betaalde als zelfstandig maar ik niet kon betalen voor haar (van 1975 t.e.m. 2001) terwijl er in feite betaald werd op ons gezamelijk inkomen en ondertussen terug 13 jaar als werkneemster. Voor de belastingen werd ons inkomen altijd aanvaard als zijnde 50 -50, maar voor de sociale bijdragen hebben we nooit kunnen splitsen. Ze wordt nu 60.
Kan ze voor 65 jaar op vervroegd pensioen gaan? Zal ze wel een pensioen kunnen krijgen eventueel aan 65 jaar?
Iemand enig idee.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 02 okt 2014 21:54

Geachte,

Uw echtgenote kan geen rechten openen op een rustpensioen voor 65 jaar. Indien uzelf werknemer en zelfstandige bent geweest, zal de voordeligste toestand gekozen worden, hetzij het gezinspensioen, hetzij twee pensioenen als alleenstaande.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Terug naar “Pensioenen”