In welk geval mag ik (kosteloos) veranderen van advocaat?

Help_wanted
Topic Starter

In welk geval mag ik (kosteloos) veranderen van advocaat?

#1 , 22 aug 2007 22:34

Hieronder vindt u een kopie van het onderdeel van de Algemene Voorwaarden van mijn rechtsbijstandsverzekering betreffende de dekking kosten van een advocaat en wanneer er eventueel van advocaat mag veranderd worden.

Ik heb momenteel een schadegeval dat, in samenspraak met mijn rechtsbijstandsverzekering in behandeling is bij een door mijzelf gekozen advocaat.
Ik overweeg echter om eventueel van advocaat te veranderen, maar vraag mij af wat de mogelijkheden hiervoor zijn.

Wat leidt u af bij het lezen van dit onderdeel van de Algemene Voorwaarden?

Ziehier een kopie van de Algemene Voorwaarden:

"Wanneer moet worden overgegaan tot
een gerechtelijke of administratieve procedure,
is u vrij in de keuze van een
advocaat of van iedere andere persoon
die de vereiste kwalificaties heeft krachtens
de op de procedure toepasselijke
wet om uw belangen te verdedigen, te
vertegenwoordigen of te behartigen. In
geval wij eveneens uw tegenstrever verzekeren,
bent u eveneens vrij in de
keuze van een advocaat of van ieder
ander persoon die de vereiste kwalificaties
heeft krachtens de op de procedure
toepasselijke wet. In de veronderstelling
dat u beroep doet op een advocaat
van een ander land dan waar de procedure
gevoerd wordt, zullen de hieruit
voortvloeiende bijkomende erelonen en
kosten u ten laste blijven. Indien u beslist
van advocaat te veranderen, nemen wij
slechts de kosten en erelonen ten laste
die zouden voortgevloeid zijn uit de tussenkomst
van ??n enkele advocaat. Dit
geldt niet wanneer u buiten uw wil om
gedwongen wordt een andere advocaat
te nemen.Wanneer u het recht op vrije
keuze van uw advocaat zelf uitoefent,
verplicht u zich, op onze aanvraag, de
bevoegde instanties te gelasten met het
vastleggen van de kosten en erelonen."

Wat zijn juist "de kosten en erelonen ten laste die zouden voortgevloeid zijn uit de tussenkomst van ??n enkele advocaat"?

Alvast bedankt voor uw spoedig advies, daar dit een vrij dringende vraag is.

Mvg

HW

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 23 aug 2007 15:57

Als niet-jurist toch even een poging om dat zinnetje te interpreteren. Ik vermoed dat men bedoelt dat een nieuwe advocaat misschien ook betekent nieuwe opzoekingen etc dus extra te betalen kosten en erelonen puur en alleen wegens verandering van advocaat. Je huidige advocaat is misschien niet verplicht zijn dossier over te maken aan de nieuwe? Met alle dubbele kosten vandien.

Heye

#3 , 23 aug 2007 16:09

Beste,

U mag ten allen tijde veranderen van advocaat, maar uw verzekering betaald enkel de kosten gemaakt door ??n advocaat. D.w.z. Indien uw eerste advocaat reeds kosten heeft gemaakt dient U deze zelf te betalen. De kosten van de advocaat die het uiteidelijk zal verdedigen, zijn voor rekening van uw verzekeringsmaatschappij.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

Help_wanted
Topic Starter

#4 , 23 aug 2007 16:37

Beste,

U mag ten allen tijde veranderen van advocaat, maar uw verzekering betaald enkel de kosten gemaakt door ??n advocaat. D.w.z. Indien uw eerste advocaat reeds kosten heeft gemaakt dient U deze zelf te betalen. De kosten van de advocaat die het uiteidelijk zal verdedigen, zijn voor rekening van uw verzekeringsmaatschappij.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy
Beste

Bedankt voor uw spoedig antwoord.

Mijn vraag is echter (met evt. een concreet voorbeeld):
Wat zijn kosten en erelonen die zouden voortgevloeid zijn uit de tussenkomst van ??n enkele advocaat?

Welke kosten zou mijn advocaat bijvoorbeeld reeds kunnen gemaakt hebben die ik zelf zou moeten betalen? Vallen aangerekende uren en kantoorkosten (kopijen, brieven, telefoonkosten,...) hier ook onder, of worden deze sowieso gedekt, of er nu veranderd wordt van advocaat of niet?

De nieuwe advocaat vraagt toch een volledige kopie bij de oude advocaat, dus reeds gedane opzoekwerk moet toch niet meer opnieuw gedaan worden? De tijd om het (reeds samengestelde) dossier te lezen, kan eventueel een kost zijn die enkel zou gemaakt worden bij het veranderen van de advocaat. Andere kosten kan ik mij niet direct inbeelden...

Of zie ik dit verkeerd?

Alvast bedankt!

Heye

#5 , 23 aug 2007 18:45

Hier vindt U alle info betreffende uw vraag.

http://www.advocaat.be/page.aspx?pId=56 ... c=0&mIdd=0

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Help_wanted
Topic Starter

#6 , 23 aug 2007 19:08

Hier vindt U alle info betreffende uw vraag.

http://www.advocaat.be/page.aspx?pId=56 ... c=0&mIdd=0

Met vriendelijke groeten
Heye Andy
Bedankt voor uw spoedig antwoord.

Op de door u gegeven website staat er informatie betreffende de kosten die een advocaat met zich meebrengt, maar niet zozeer kosten eigen aan het veranderen van advocaat (die de rechtsbijstandsverzekering in haar Algemene Voorwaarden vermeldt).

Wat zijn juist die specifieke kosten waarvan melding wordt gemaakt in de Algemene Voorwaarden?

webmaster
Beheerder

#7 , 25 aug 2007 10:11

Alle niet-relevante commentaren werden verwijderd.

Dank om on-topic te blijven,

De webmaster

Help_wanted
Topic Starter

#8 , 27 aug 2007 14:21

Bedankt iedereen voor het antwoorden!

Ik denk dat mijn vraag wel beantwoord is.

Mvg

HW

Terug naar “Archief”