KabelTV Telenet of Belgacom.

Mariette
Topic Starter

KabelTV Telenet of Belgacom.

#1 , 14 okt 2014 15:49

Een huurder woont in een app. waarbij de kabeltv gedeeld wordt met de onderbuurvrouw/eigenaar op wiens naam het contract staat.

De huurder wil nu echter digitale TV hebben, de bejaarde eigenaresse niet.

Om dit te verkrijgen (1 app met digitale TV + gelijkvloers met enkel kabelTV) moet er volgens Telenet een aparte kabelaansluiting worden geïnstalleerd.

Wie moet die kosten voor die tweede kabelaansluiting betalen? (We gaan ervan uit dat de eigenaresse gewoon haar eigen kabel blijft behouden).

Wie betaalt de tweede aansluiting indien de huurder van kabelfirma wil veranderen (vb. van Telenet naar Belgacom).

Ik neem aan dat de eigenaar daar in feite totaal geen zaken mee heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2014 16:22

Hier wordt dus al jaren ILLEGAAL een TV signaal afgetapt. Mijn zuster deed dit 30 jaar geleden ook, toen ze nog studente was, met haar buurman, totdat de kabelmaatschappij er op uit kwam. De hele installatie +aansluiting werd afgebroken en de buurman kreeg geen nieuwe aansluiting meer, evenmin als mijn zuster. Zaten die zonder TV :( omdat er toen nog maar 1 (één) kabeldistributiemaatschappij was in Leuven (UPC) Ze hebben beiden pas een nieuwe aansluiting gekregen toen Telenet op de proppen verscheen een paar maanden later.

Het zal de huurder zijn die een nieuwe aansluiting zal dienen te betalen

fieke0509

#3 , 14 okt 2014 16:31

Het is toch steeds de huurder die een nieuwe aansluiting dient te betalen indien hij iets anders wenst dan hetgeen aangeboden wordt in het gebouw?

De kost voor een tweede kabelaansluiting is nogal logisch daar je onterecht gebruik maakt van de aansluiting van de buurvrouw. Zie Mava105.

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 okt 2014 08:28

Hier wordt dus al jaren ILLEGAAL een TV signaal afgetapt.
Voor je "ILLEGAAL" gaat roepen :

Dergelijke situaties bestonden jarenlang legaal, bestaan nog, en waren / zijn vaak maar al te goed gekend bij de kabelmaatschappij die niet wenst op te draaien voor de kosten van aparte aansluitingen in appartementsgebouwen.
het is niet omdat ze gekend/gedoogd werden, dat het ook legaal was, hé.
Kunnen, want in sommige gevallen (grote oude appartementsgebouwen) is dat hopeloos zonder de boel helemaal open te breken.
1 boorgat door de muur naar buiten en het is opgelost. Imho kan geen enkel VME tegenhouden dat minstens OFWEL een individueel kabel ofwel telefoonaansluiting geregeld wordt. Dit verbieden lijkt me hetzelfde als verbieden dat er een huisdier in de aard van een goudvis n een appartement mag komen.

Wenst de VME de kost niet te doen om alles te regelen via de interne schacht (of hoe de kabels ook doorlopen), dan lijkt me 1 boorgat en een kabel naar de begane grond geen overdreven eis.

bambipower

#5 , 15 okt 2014 16:29

Wie betaalt de tweede aansluiting indien de huurder van kabelfirma wil veranderen (vb. van Telenet naar Belgacom).
De huurder, indien hij toelating krijgt van de verhuurder. Meestal gaan die dingen gepaard met schade (gaatjes boren, kabels leggen, etc).

Mariette
Topic Starter

#6 , 21 okt 2014 13:22

Thx. ik denk dat ik mijn antwoorden heb.

a) de huurder kan de eigenaar alvast niet verplichten om van kabelTV naar digitaal over te schakelen.
b) indien de huurder digitaal wil kijken moet hij zijn eigen kabel aan laten leggen.
c) om in orde te zijn zou de verhuurder sowieso de huurder moeten verplichten om zijn eigen kabel te voorzien.

Twee bejaarden.... ik denk dat ze gewoon kabel zullen blijven bekijken zoals ze al 25 jaar doen.

Terug naar “Huren”