In maart 2014 heb ik een woning gekocht welke dateert van ca. 1930. De woning is een half open bebouwing met aan de rechterzijde een gemeenschappelijke oprit (4 meter in de breedte).
Van deze oprit is in de breedte 2meter en in de lengte ca. 16meter (de lengte van mijn perceel) mijn eigendom.
Dit met erfdienstbaarheid van doorgang door de buur welke eigenaar is van de rest van deze oprit.
Hij wenst nu boven deze oprit tegen mijn rechter zijgevel tegen te bouwen met behoudt van de oprit. Het bouwproject op zich is voor mij geen storend element en zal mijn zijgevel isoleren.
Ik geef op dit ogenblik de voorkeur aan een verkoop van het gedeelte oprit welke mijn eigendom is.
De buur is momenteel niet van plan om veel te willen betalen voor deze ca. 38m² oprit.
Mijn voorwaarden voor verkoop waren:
- erfdienstbaarheid op doorgang m.b.t. de oprit.
- volledig isoleren van de zijgevel
Stel dat ik met hem een prijs kan afspreken, wat is de beste procedure om dit zonder valkuilen vast te leggen.
Dient er een landmeter aangesproken te worden? Dient mijn eigendom herverkaveld te worden? Dient dit bij akte vastgelegd te worden?
Tot slot wil de buur mij doen geloven dat hij vanuit de gemeente verplicht is om zijn nieuwbouw te laten aansluiten. Kan er mij iemand ooit verplichten om op mijn eigendom, zonder mijn akkoord te laten tegenbouwen?
Alvast dank voor uw antwoord.