vervalt werkvisum na stopzetten contract?

J_depauw
Topic Starter

vervalt werkvisum na stopzetten contract?

#1 , 12 nov 2014 10:06

Goedemorgen allemaal,

Ik stel de vraag even voor m’n Turkse collega want de instanties verwijzen haar van kastje naar de muur.

Zij heeft in de loop van dit jaar een werkvisum voor België verkregen. Dit visum is geldig tot 18 maart 2015.
Zij is in het bezig van een arbeidskaart type B.
Dit houdt in dat dit voor beperkte duur is (1 jaar). Deze kaart is geldig tot 16 februari 2015.

Op de kaart staat tevens dit vermeld: “Deze kaart geldt enkel bij deze werkgever voor een tewerkstelling binnen de perken van de afgeleverde arbeidsvergunning. Wanneer de arbeidskaart B haar geldigheid verliest of bij definitief vertrek uit het land moet de houder ervan deze teruggeven aan het gemeentebestuur van zijn hoofdverblijfplaats in België of aan het gemeentebestuur at hem de arbeidskaart heeft afgeleverd.”

Ik ga er van uit dat haar arbeidskaart enkel geldig is bij ons bedrijf, en wanneer haar werkzaamheden hier stoppen zij de arbeidskaart opnieuw moet indienen bij haar gemeentebestuur.

Echter nu stelt zij zich de vraag: stel dat ik mijn werk vroegtijdig opzeg, moet ik dan onmiddellijk het land verlaten of kan ik blijven voor de termijn van mijn werkvisum (dus tot 18 maart 2015)?

Maw vervalt de termijn van haar visa door de niet geldigheid van haar arbeidskaart of maakt dat geen verschil?
Ik heb online ook al rondgezocht maar ik raak er moeilijk wijs uit. Eb op de ambassade willen zij mij die info niet geven, ook niet als collega eerst belt en dan de telefoon doorgeeft (kan ik ergens begrijpen maar het maakt het er niet makkelijker op)

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding