vereffening verdeling vs. collectieve schuldbemiddeling

mrb2
Topic Starter

vereffening verdeling vs. collectieve schuldbemiddeling

#1 , 12 nov 2014 11:34

Hallo,

Ik was gehuwd onder stelsel scheiding van goederen met een woning die aan beide partners toebehoorde. Na 2 jaar was het zover, het einde van de vereffening verdeling was in zicht.

Volgens berekeningen van notaris diende mijn ex (die in de woning was blijven wonen) aan mij +/- 50.000 EUR te betalen indien hij in de woning wou blijven wonen (woning had volgens notaris een waarde van 300.000 EUR, hier de lening en notariskosten af en de overschot delen door 2 om tot 50.000 EUR te komen).

Mijn ex kwam echter niet opdagen bij notaris ...nu blijkt dat hij in collectieve schuldbemiddeling zit (hierdoor kan hij de woning eveneens niet overkopen, hoe zou hij aan 50.000 EUR moeten geraken.

- Kan de schuldbemiddelaar mij verplichten om te verkopen (al dan niet in openbare verkoop)?
- Kan ik in onverdeeldheid blijven en zo wachten tot hij niet meer in collectieve schuldbemiddeling?
- Of is het beter dat ik de woning overkoop, maar ik vrees dat ik thans het 1e jaar niet aan een lening ga geraken, ik heb nl. nog lening alle doeleinden lopen voor +/- een jaar.

Op papier ga je 50.000 EUR krijgen maar in praktijk denk ik dat het niets zal zijn :-(

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AdvoBleyaert
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#2 , 12 nov 2014 15:58

Het lijkt aangewezen eerst de vereffening-verdeling te benaarstigen en naderhand te zien of u kan uitvoeren t.a.v. uw ex-echtgenoot.
Mogelijks is het ook aangewezen dat u een provisionele schuldvordering zou indienen in de collectieve schuldenregeling van uw ex-echtgenoot teneinde verval van schuldvordering te vermijden.

j.demoor

#3 , 13 nov 2014 11:29

“Art.1675/13.§ 1. Indien de maatregelen voorzien in artikel 1675/12, § 1, niet volstaan om de in artikel 1675/3, derde lid, genoemde doelstelling te bereiken, kan de rechter, op vraag van de schuldenaar, besluiten tot elke andere gedeeltelijke kwijtschelding van schulden, zelfs van kapitaal onder de volgende voorwaarden : - alle goederen die voor beslag in aanmerking komen, worden te gelde gemaakt op initiatief van de schuldbemiddelaar...Art.1675/14bis.§ 1. Wanneer tijdens de uitwerking of de uitvoering van de regeling roerende of onroerende goederen te gelde moeten worden gemaakt, hetzij op grond van artikel 1675/7, § 3, hetzij op grond van de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling, heeft de verkoop, die openbaar of uit de hand gebeurt, plaats overeenkomstig de regels van de gedwongen uitvoering, zonder voorafgaande betekening van een bevelschrift of beslag.§ 2. De verkoop van het onroerend goed brengt van rechtswege overwijzing van de prijs met zich mee ten voordele van de schuldeisers.”(Gerechtelijk Wetboek).

Onder voornoemde voorwaarden kan de rechter tegeldemaking van het onverdeeld vermogen opleggen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”