Ik was gehuwd onder stelsel scheiding van goederen met een woning die aan beide partners toebehoorde. Na 2 jaar was het zover, het einde van de vereffening verdeling was in zicht.
Volgens berekeningen van notaris diende mijn ex (die in de woning was blijven wonen) aan mij +/- 50.000 EUR te betalen indien hij in de woning wou blijven wonen (woning had volgens notaris een waarde van 300.000 EUR, hier de lening en notariskosten af en de overschot delen door 2 om tot 50.000 EUR te komen).
Mijn ex kwam echter niet opdagen bij notaris ...nu blijkt dat hij in collectieve schuldbemiddeling zit (hierdoor kan hij de woning eveneens niet overkopen, hoe zou hij aan 50.000 EUR moeten geraken.
- Kan de schuldbemiddelaar mij verplichten om te verkopen (al dan niet in openbare verkoop)?
- Kan ik in onverdeeldheid blijven en zo wachten tot hij niet meer in collectieve schuldbemiddeling?
- Of is het beter dat ik de woning overkoop, maar ik vrees dat ik thans het 1e jaar niet aan een lening ga geraken, ik heb nl. nog lening alle doeleinden lopen voor +/- een jaar.
Op papier ga je 50.000 EUR krijgen maar in praktijk denk ik dat het niets zal zijn

Alvast bedankt