Plots geen huisdieren meer

Innokin
Topic Starter

Plots geen huisdieren meer

#1 , 24 nov 2014 14:17

Graag had ik jullie advies ivm onderstaande:

7 jaar geleden huurden wij een appartement. (gebouw met 6 appartementen)

1 van onze eerste vragen was: zijn huisdieren toegestaan?

Antwoord: normaal niet, maar daar kan altijd over gesproken worden naargelang welke dieren.

Ik was toen in het bezit van een leguaan en een aquarium met siervissen.

Dit was geen probleem aangezien deze dieren toch heel hun leven slijten in hun "bakje" en geen schade kunnen veroorzaken aan het appartement.

In het contract stond wel geen huisdieren omdat dit volgens de verhuurder een standaard was voor al zijn appartementen.
Om te vermijden dat een huurder met bv 7 grote honden en 20 katten afkomt.

In die 7 jaar is er bij mij nog een baardagaam en een klein landschildpadje(Ø15cm) bijgekomen. Beide in hun afzonderlijke terrarium.

Extra info:
-Later te weten gekomen dat onze bejaarde buurvrouw ook een papegaai heeft welke waarschijnlijk onder dezelfde voorwaarden is toegestaan. Gezien toen ze me vroeg een lamp te vervangen. Anders had ik het nooit geweten, stil beestje.
-Van de overige 4 appartementen hebben is er 1 met 2 kleine hondjes en 1 met een duitste scheper. We hebben geen last van de dieren, dus hebben hier nooit over "geklikt". De dagen dat de huisbaas aangekondigd langskwam zag je deze honden smorgens het gebouw verlaten en savonds terugkomen. Dus denk niet dat hij hiervan op de hoogte was.

In die jaren is de huisbaas een paar keer het gebouw komen bezoeken.
Altijd enkele dagen op voorhand gemeld. Soms kwam hij aanbellen om te zeggen dat hij de week erna wou langskomen, toen liet ik hem onmiddellijk binnen. Heb immers niets te verbergen.

Er is nooit iets gezegd geweest over mijn "kijkdieren" in hun afgesloten habitat.

Nu is de huisbaas recent gescheiden van zijn vrouw (weet niet of dat zijn gedrag heeft aangetast, maar het lijkt er wel op) en plots moeten alle dieren weg van hem.

Dit kan ik niet begrijpen:
Zij veroorzaken geen schade.
Ze maken geen geluid.
Er is geen geurhinder.
Er is zelfs geen enkele buur die van mijn dieren afweet.

Kan hij ons verplichten om de woning te verlaten?
De dieren wegdoen is geen optie voor mij, dan verhuis ik liever.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 24 nov 2014 14:27

Als hij hier een rechtszaak van maakt, zal hij die wellicht niet winnen.
Ookal staat het in het contract, het verbieden van huisdieren wordt aanzien als een schending van het rustig genot (dit geldt uiteraard niet als je effectief 10 honden en 20 katten huist)
Extra voordeel voor jou: de dieren zijn er gekomen met medeweten van de huisbaas en verblijven er al x aantal tijd, waarin huisbaas ze al x keer gezien heeft bij huisbezoeken en hij er nooit iets van gezegd heeft.

Als ik jou was, zou ik er mij niet te veel van aantrekken, hem vriendelijk en beleefd wijzen op de afspraak die jullie eerder gemaakt hebben en laten merken dat je niet van plan bent de dieren weg te doen.

Drone

#3 , 25 nov 2014 01:07

tevens, door het "door de vingers" zien van de aanwezigheid van de huisdieren over verschillende jaren, zou men tevens kunnen zeggen dat de verhuurder deze wel degelijk stilzwijgend toelaat.

Reclame

Terug naar “Huren”