oud worden - problemen !

jupiter
Topic Starter

oud worden - problemen !

#1 , 04 jan 2015 12:15

A & B huwden ooit met contract "algehele gemeenschap" - nu ze (veel) ouder worden beginnen ze zich vragen te stellen over de te verwachten problemen bij het overlijden van een van hen.
A (m) heeft kinderen uit vroeger huwelijk - B(v) slechts neven en nichten.
Als A eerst overlijdt erven zijn kinderen minstens hun reserve, bovendien aan een redelijk tarief.
Als B echter eerst overlijdt is er een probleem : alles gaat naar A (behalve eventueel slechts het beschikbare deel aan haar neven en nichten) ; daar heeft ze nu problemen mee)
Zou een oplossing mogelijk zijn door over te stappen naar een contract "scheiding van goederen met beperkte gemeenschap" ( de gezinswoning bijv.) en kan dat nu via de notaris alleen.
In principe zijn beiden daartoe bereid !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 04 jan 2015 16:26

Als B echter eerst overlijdt is er een probleem : alles gaat naar A (behalve eventueel slechts het beschikbare deel aan haar neven en nichten)

Er zijn verschillende onduidelijkheden.
Vooraleer daar dieper op in te gaan eerst deze opmerkingen:

1. bij overlijden van B verkrijgt A enkel het vruchtgebruik van de nalatenschap; de blote eigendom gaat naar familie van B.
2. neven en nichten hebben geen reservatair erfdeel, ze kunnen dus volledig onterfd worden
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 04 jan 2015 18:58

Eerst dit : als een partner kinderen heeft uit een voeirge relatie, begrijp ik niet dat een contract algemene gemeenschap gemaakt wordt.
Indien A ocerlijdt, kunnen zijn kinderen herindeling van de verschillende vermogens vragen. Het kan best dat,als de gemeenschap gevormd werd, de reserve van de kinderen niet is gewaarborgd.
Indein B overlijdt, erft A dus alles en gaat er niets naar de familie van B. Maar , indien zijn inbreng groter was, gaat hij successierechten betalen op zijn eigen geld.
Een wijziging in 'scheiding van goederen' , al dan niet met beperkte gemeenschap , heeft pas zin als de oorspronkelijke vermogens hersteld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#4 , 04 jan 2015 19:09

Ai!! Ik heb geantwoord voor het geval van scheiding van goederen. Net het omgekeerde.
Tenzij dit koppel niets bezat op ogenblik van huwelijk is huwelijkscontract algehele gemeenschap een mogelijke bron van problemen
zoals Wanton reeds aangaf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”