Een jaar of 10 geleden ben ik samen met mijn toenmalige vriendin een lening aangegaan om een appartement te financieren bij een welbepaalde bank. Zij had toen een zichtrekening bij deze bank, en ik heb hier toen ook een volmacht op gekregen.
Een paar jaar later is deze relatie beëindigd en heb ik het appartement en de lening overgenomen, en werd mijn volmacht op die zichtrekening ingetrokken.
Dit is allemaal gegaan via een notaris, dus zoals het hoort.
De voorwaarden van de bank waren: Bewijs dat ik alleen eigenaar word (dus kopie van de eigendomsoverdracht bezorgen), dat ik een verklaring teken dat ik alleen voor de lening insta en dat mijn vriendin geschrapt wordt, dat ik de dossierkosten betaal en dat er geen achterstand van betalingen is. Aan al deze voorwaarden is voldaan.
Nu heb ik dit appartement verkocht en kreeg ik onlangs een brief in de bus met deze mededeling:
“Bovenvermeld krediet werd volledig terugbetaald. Na aanwending van de storting bleek dat er XXX euro teveel betaald werd. Dit bedrag werd teruggestort op het rekeningnummer van x (mijn ex vriendin).”
Zij blijkt nu al sinds onze breuk in het rood te staan op haar zichtrekening, en de bank krijgt haar blijkbaar niet te pakken. Ze woont intussen ook in het buitenland.
Ik heb hiervoor al naar de bank gebeld, maar de verantwoordelijke voor deze kwestie is blijkbaar nog tot half januari in verlof.
Nu is mijn vraag: Het kan toch niet dat een bank het geld dat door de notaris te veel teruggestort is geweest aanwendt op mijn ex haar schuld af te lossen? Ik heb immers niks meer met die zichtrekening te maken, en zij niks met het appartement en de lening… Bovendien stond over die zichtrekening niks vermeld bij de voorwaarden.
Hoe kan ik dit best aanpakken als ik volgende week terug contact opneem met de bank?