registratie huurcontract van 1 jaar

AnnaVanhole
Topic Starter

registratie huurcontract van 1 jaar

#1 , 13 jan 2015 09:10

Beste,

Graag had ik meer informatie gehad over de registratie van huurcontracten.

Ikzelf ben huurder van een appartement in Leuven. Het is een éénjaarcontract, dat loopt van 1 maart 2014 tot en met 28 februari 2015. Ik heb een vermoeden dat het contract niet is geregistreerd. Waar kan ik dit precies navragen?

Ik las op de website van de FOD Financien het volgende: "Als een huurcontract voor een woning-hoofdverblijfplaats gesloten voor een periode langer dan drie jaar niet binnen de termijn (zie "5. Wanneer moet ik het huurcontract laten registreren?") geregistreerd is, dan kan de huurder het contract beëindigen zonder opzegtermijn. Dat geldt alleen zolang het huurcontract niet geregistreerd is." Is dit ook geldig voor een contract van 1 jaar? Met andere woorden: stel dat mijn contract niet geregistreerd werd, kan ik dan mijn contract beëindigen zonder opzegtermijn?

Hartelijk bedankt voor de reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2015 09:21

Nee

sloeberken

#3 , 13 jan 2015 10:16

Registratie voor huurcontract korte duur, heeft geen voordeel voor huurder. Enkel als het na einde overgaat in een 9 jarig contract.
Navragen bij de dienst registratie waaronder u stad of gemeente onder behoort.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

artemis

#4 , 13 jan 2015 11:48

Om een contract van korte duur te beëindigen had het moeten opgezegd worden 3 maanden voor de afloop ervan, dus in dit geval voor 1 december 2014. Daarna gaat het contract automatisch over in een 3-6-9.
Als het contract op 1 maart nog steeds niet geregistreerd is, dan zou u kunnen opzeggen zonder opzegtermijn en schadevergoeding.

Terug naar “Huren”