Lening overnemen van andere BVBA

thissen
Topic Starter

Lening overnemen van andere BVBA

#1 , 28 jan 2015 12:34

Beste,

Ik beschik momenteel over twee BVBA's.
De eerste BVBA ga ik behouden maar de tweede BVBA kan ik laten overnemen door een derde partij.
Nu staat er nog op de tweede BVBA een investeringskrediet open en die ik zou willen laten overplaatsen naar mijn eerste BVBA.
De bank ging hiervoor navraag doen of dit wel degelijk mogelijk is, maar ik zou het hier ook al eens willen vragen.

Zou ik dit investeringskrediet kunnen overzetten naar mijn eerste BVBA zodat de tweede BVBA schuldenvrij is?

Alvast bedankt!

Grtn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2015 12:42

Daar is maar één persoon die u daar een zeer duidelijk antwoord op kan geven en dit is u bank zelf.

Er is niemand hier die de juiste situatie kent van u zaak.

U kan ten allen tijde u investerings-krediet afbetalen, waar je dit geld haalt ligt bij u, leen je opnieuw voor deze lening of niet.

Vergeet niet een BVBA is een rechtspersoon, dus die lening is persoonlijk verbonden aan deze rechtspersoon en niet aan de andere BVBA.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

thissen
Topic Starter

#3 , 28 jan 2015 12:57

Dank u wel voor de info.

Reclame

thissen
Topic Starter

#4 , 28 jan 2015 14:51

Maar zou er niemand hier op het forum zitten die dit al eens meegemaakt of gehoord heeft dat de bank de lening (investeringskrediet) overzet intern naar een andere BVBA?

denlowie

#5 , 28 jan 2015 15:11

Zo simpel van over zetten is dit niet.

Hoe ga je dit boekhoudkundig regelen, dat persoon A de schulden gaat betalen van persoon B ??

thissen
Topic Starter

#6 , 28 jan 2015 15:57

Waarschijnlijk enkel mogelijk als ik zelf via de ene BVBA de aandelen van de andere overneem?

denlowie

#7 , 28 jan 2015 16:08

Dus BVBA A neemt de aandelen over van de BVBA B .

En dan gaat de BVBA de aandelen van BVBA B overlaten zonder de schulden!

Ik ben benieuwd naar wat je bank daar over gaat denken ??

Ik heb zeer veel ervaring met ingewikkelde constructies van vennootschappen, maar dan was het altijd zonder schulden, de banken zijn tegenwoordig wel op hun hoede, een investerings-krediet , daar staat een borg (van de investering) tegen over, maar die gaat nu weg zijn, en dit is het probleem dat zich stelt. !

Het enige volgens mij is, dat u een lening aangaat voor die investerings-krediet af te lossen, maar als de bank daar mee gaat akkoord gaat ?, misschien met persoonlijke borg.

thissen
Topic Starter

#8 , 28 jan 2015 16:14

Yep daarin heb je ook gelijk...
Waarschijnlijk zal het best zijn om proberen het investeringskrediet vervroegd terug te betalen mits we ook de wederbeleggingsvergoeding bijbetalen en zo de BVBA proper over te dragen aan een andere eigenaar...

Bedankt alvast voor je antwoorden!!

Grtn.

basejumper

#9 , 29 jan 2015 11:44

Geen enkel bank zal dit doen. Vennootschap A gaat een investeringskrediet aan en heeft daar normaal een actief bestanddeel mee aangekocht (machines, uitrusting, gebouw, handelsfonds....) U wil nu de schuld transfereren naar vennootschap B terwijl het actief in vennootschap A blijft? het werken met verschillende vennootschappen/rechtspersonen houdt in dat u ten zeerste het belang van elke vennootschap respecteert en dat u geen mix maakt tussen uw belang als natuurlijk persoon/aandeelhouder en het belang van de onderscheiden vennootschappen. Geen enkel vennootschap mag een handeling stellen waarbij het zelf geen belang heeft, of zelfs benadeeld wordt. Vennootschap B heeft er geen enkel belang bij om een schuld van een derde over te nemen. Enkel als vennootschap B een volledige overname van vennootschap A zou doen, en daardoor in alle rechten en plichten treedt (dus ook de activa overneemt) kan die schuld ook overgenomen worden. Maar dat betekent dus ook dat vennootschap A ophoudt te bestaan (aandelen verdwijnen dus). Louter overnemen van aandelen zal niet volstaan want dan blijft de vennootschap wel bestaan...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”