#3 , 29 jan 2015 11:37
Je kan dat, maar zal daar hele goede redenen voor moeten hebben. Zomaar zal dat niet gebeuren.
Als ik hier dit allemaal lees, begrijp ik uiteraard dat je het daar als moeder heel moeilijk mee hebt en denk ik dat vooral de communicatie tussen je ex en jezelf beter moet.
Wie daarin de schuldige is dat dit nu niet lukt, laat ik in het midden, want vermoedelijk denken jullie allebei dat jullie goed bezig zijn en het 'aan de andere' ligt.
En waarschijnlijk is het net omgekeerd en ligt het aan 'allebei'.
Heb je al eens geprobeerd om met de vader af te spreken, zonder dat de kinderen of nieuwe partners er bij zijn?
En dan een paar dingen, enkle de belangrijskte , aan te halen en te zien wat jullie hier aan kunnen doen?
Om hem ook in zijn rol als vader te ondersteunen en hem duidelijk te maken dat jij hem in zijn rol respecteert.
Misschien heeft hij wel het gevoel dat je alleen maar kritiek op hem hebt en je hem als minder beschouwd, omdat jij de moeder bent en het beter weet.
Geef je hem ooit een complimentje voor iets dat hij wel goed doet als papa?
Zeer belangrijk: Pick your battles. Wat vind je héél belangrijk? Het slapen? Het naar de dokter gaan? De opvang? Het naar school gaan?
Op zich zou ik kiezen voor dokter en slaapritme.
Dat ze eens niet naar school gaat, is niet leuk, maar is geen gevaar voor haar gezondheid. En dat probleem lost zichzelf op zodra ze naar het eerste leerjaar gaat.
Opvang, daar heb je gewoon niets over te zeggen. Elke ouder organiseert zich zoals hem dat uitkomt. Dat aanhalen, zal niet prositief uitdraaien voor jou. (Tenzij het echt elke dag iemand anders is en mensen die het kind totaal niet kent)
Dat ze in de week van de papa anders is in de klas kan goed zijn, maar dat ze niet luistert, sorry, dat is aan de juf.
Kinderen weten héél goed waar ze wat mogen (oma vs thuis, papa vs mama) en zullen wel proberen, maar 't zal snel duidelijk zijn.
Het kan zijn dat jullie kindjes wat moeilijker is in die week (omdat ze misschien van papa wat meer mag), maar het is aan de juf om dan duidelijk te stellen dat de regels van de klas gelden in de klas.
Net zoals ze dat bij niet-gescheiden ouders moeten doen. thuis is thuis, klas is klas. En ja, ook op 2.5 kunnen ze dat al.