Hallo,
Een korte schets van de situatie: Wij hebben een akkoord me de eigenaars van een appartement om hun appartement te kopen. De administratieve papierwinkel is bijna rond en wij zouden binnekort de compromis tekenen.
Er blijft echter een heikel punt over: het appartement dat wij willen kopen beschikt over een onvergund terras. Tegen dit terras is er een drietal jaar geleden een klacht gekomen van een van de buren. Het gaat om een appartement in de stad, dus dit kunnen er wel een aantal zijn. Het terras is vastgesteld door de instanties als een bouwovertreding en een PV werd uitgeschreven. Bij het bezoek heeft de eigenaar ons daar ook van op de hoogte gebracht, echter in deze drie jaar is het terras door hen nog niet afgebroken en de bouwovertreding nog niet afgehandeld. Zij maken, aldus de huidige eigenaars, ook nog steeds gebruik van het terras, zij het minder opzichtig als vroeger (geen terrasmeubels en dergelijke).
Nu wij gingen ervan uit dat de huidige eigenaars dit in orde zouden brengen voor het verlijden van de akte, maar daar zit nu net het probleem. Zij vinden het niet oportuun om dit nog allemaal in orde te brengen, aangezien zij het volledig verkoopproces vrij snel willen afhandelen, teneinde de financiele middelen te hebben voor de aankoop/verbouwing van hun nieuwe woning. Daarbovenop kwamen zij af met het volgende:
"Strafsanctie en herstelvordering?
In principe staan op het uitvoeren, in stand houden of voortzetten van stedenbouwkundige misdrijven strafsancties.
Bij een verkoop zal de koper echter alleen gehouden kunnen worden tot de hieronder weergegeven herstelmaatregelen, en niet meer tot enige strafsanctie.
Verjaring?
De instandhouding van een stedenbouwkundig misdrijf, en de mogelijke herstelvordering die hiervoor gevorderd kan worden verjaart na 5 jaarna voltooiing van de werken. Dit betekent niet dat het terras vanaf dan legaal is. Het blijft ‘onwettig’ maar er kan geen straf of herstelmaatregel meer aan gekoppeld worden."
Nu indien dit klopt van de strafsanctie en enkel de herstelmaatregelen van toepassing zouden zijn op ons, de kopers, dan zou ik dit risico misschien nog willen nemen, wij hebben tenslotte dan ook nog iets aan dit terras zolang het duur. Qua verjaring maak ik mij niet direct illusies, als ik het goed voorheb begint de termijn opnieuw van 0 bij opstellen van een nieuwe PV?
Verder had ik ook gedacht om in de overeenkomst, als het terras blijft liggen, hiervan iets te laten opnemen, dat mogelijke toekomsite boetes voor de rekening zijn van de huidige eigenaars. (als dit uberhaupt mogelijk is, dit moet ik nog voorleggen aan de notaris.)
Is er iemand die wat meer uitleg kan geven over het bovenstaande of tips/ervaring heeft met dergelijke gevallen?
Alvast bedankt!