huur vragen bij verlaten van gezamelijke woning

avh3
Topic Starter

huur vragen bij verlaten van gezamelijke woning

#1 , 02 feb 2015 09:24

Getrouwde partner heeft het echtelijk dak verlaten. Ik woon nog in de gezamelijke woning en we willen beiden scheiden. Het bevolkingsregister en de gezinssamenstelling is nog niet gewijzigd. Samen hebben we een notaris gecontacteerd,die nota nam van onze intentie tot scheiding en ons binnenkort een uitgewerkte tekst gaat voorleggen. Bij dit eerste notaris bezoek is niets ondertekend.

Partner wil nu plots dat ik een bepaald bedrag als huur betaal.

Van wanneer tot wanneer heeft de partner die de woonst verlaten heeft recht op deze huur?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 02 feb 2015 13:12

De partner die de woning verlaten heeft heeft recht op een bezettingsvergoeding (ten bedrage van de helft van een huur) vanaf datum dat hij/zij de woning verlaten heeft tot op de datum dat de andere de woning verlaat. Een lopende lening moet natuurlijk tot aan het verleiden van de akte van verkoop ook door elk de helft betaald worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2015 16:51

Gezie eigenaar dient de persoon die weg is wel mee in te staan voor de 'grote kosten en onderhoud' van de woning.

Reclame

Elto15

#4 , 09 feb 2015 11:39

Als ik het goed lees dan kan de partner die weg is getrokken huur vragen voor het huis (dat eigendom is van beiden). Hoe zit het tegelijk met de lening?
De lening moet blijven betaald worden door beide partijen totdat de scheiding definitief is. Kan het te betalen deel van de lening aanzien worden als huur?
Kan de andere partner eisen dat de helft van de lening blijft betaald worden en tegelijk geen huur betalen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 feb 2015 14:50

Als ik het goed lees dan kan de partner die weg is getrokken huur vragen voor het huis (dat eigendom is van beiden). Hoe zit het tegelijk met de lening?
De lening moet blijven betaald worden door beide partijen totdat de scheiding definitief is. Kan het te betalen deel van de lening aanzien worden als huur?
Kan de andere partner eisen dat de helft van de lening blijft betaald worden en tegelijk geen huur betalen?
Een halve huur is dan verschuldigd.
Vanzefsprekend moet hij ook zijn aandeel in de leningsaflossing blijven betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”